‘Ondernemen is verslavend’

De start van Arnoud van Gemeren, Contact Media
Alle lichten stonden op groen toen Arnoud van Gemeren, oprichter en eigenaar van redactiebureau Contact Media, zijn eenmansactiviteiten voortzette in een bv met personeel. De start nam evenwel de nodige uitdagingen met zich mee: sturen op cashflow, omgang met personeel en de belastingdruk. “Denk goed na over je motieven en je drive.”
Ben jij een groeibedrijf?
Klik hier
Pensioen voor groeibedrijven
Download de brochure
Een bedrijf starten? Dat doe je zo!
Klik hier
Lees het whitepaper
Naar MijnMKB
Ben jij dé starter van 2014?
Klik hier
Doe mee aan The Next Entrepreneur en maak kan op €12.500!
Meer weten?
Arnoud van Gemeren
Geboortedatum: 22 april 1964
Bedrijf: Contact Media BV
Gestart op: 1 januari 2008
Vestigingsplaats: Neede, Gelderland
Activiteiten: redactiebureau gespecialiseerd in ICT
Unique selling point: kennis van ICT en netwerk in de ICT­wereld
Opleiding/achtergrond: economische geschiedenis, Universiteit Leiden
 
Wat was de belangrijkste reden om voor jezelf te beginnen?
“Het kunnen volgen van eigen inzichten vind ik belangrijk. Het is fascinerend om je ideeën te kunnen realiseren en te zien of ze ook werken.”
 
Was dat achteraf gezien een goed argument?
“Ja en nee. Het ondernemen is, nog steeds, verslavend. Zelfstandigheid is een belangrijk voordeel van het hebben van een eigen zaak. Aan de andere kant bepalen je klanten een groot deel van de dagelijkse agenda. Zij laten de schoorsteen roken en hebben daarom een dikke vinger in de pap. Laten we zeggen dat het achteraf een aardig argument was.”
 
Welke vaardigheden en achtergrond waren cruciaal bij jouw stap naar zelfstandigheid?
“Uiteraard is het hebben van ‘een goede pen’ essentieel voor het kunnen runnen van een redactiebureau. Schrijven kon ik altijd vrij goed, maar die vaardigheid is tijdens mijn studie geschiedenis verder ontwikkeld. Ik moest aan de lopende band scripties opleveren, zodat ik vlot door moest werken. In mijn eerste baan, als redacteur en later hoofdredacteur van een uitgeverij, leerde ik organiseren en samenwerken met zeer verschillende mensen. In een volgende baan, ook weer als hoofdredacteur bij een uitgeverij, leerde ik de ICT­wereld kennen. Voordat ik in 2008 voor mezelf begon’ werkte ik als senior consultant bij een bureau voor marketingcommunicatie. Dat was een belangrijke fase, waarin ik commerciëler ben gaan denken en ervaarde hoe het is als je je diensten moet verkopen. Als je het achteraf bekijkt, zijn het puzzelstukjes die behoorlijk goed in elkaar passen.”
 
Wat was bij de start de voornaamste hindernis en hoe heb je deze overwonnen?
“In 2008 kende mijn eenmanszaak een vlotte start. Later heb ik een bv opgericht en werknemers in dienst genomen. Cashflow werd een belangrijk aandachtspunt. Ik moest een aantal maanden zeer scherp sturen en regelmatig klanten bellen over openstaande facturen. Ik was dat niet zo gewend, want er was altijd wel geld en de kosten waren niet hoog. Dat scherpe sturen hielp overigens wel. Vooruitdenken, je gedrag aanpassen en niet alleen als ambachtsman, maar ook als ondernemer denken.”
 
Welke onverwachte verrassingen heeft het ondernemerschap je gebracht?
“Positief is de relatie met mijn klanten. Uitzonderingen daargelaten zijn ze loyaal en gericht op een goede verstandhouding. Ze laten zich ook graag adviseren. Ook mijn collega’s zijn betrokken mensen, die hart voor de zaak hebben en meedenken waar ze kunnen. Als negatief ervaar ik het ondernemersklimaat in ons land. De belastingdruk is groot, aan de bank heb je niet veel en als je niet het juiste kantoor selecteert lig je ook nog krom voor de accountantsfacturen. Er wordt in Den Haag veel gesproken over hoe belangrijk het is dat mkb’ers groeien en werkgelegenheid creëren, maar het klimaat is guur en de wind waait uit de verkeerde hoek. De ondernemer wordt te vaak gezien als de spreekwoordelijke kip waarvan je zo fijn veren kunt plukken.”
 
Zijn er zaken die je met de kennis van nu helemaal anders zou doen?
“Ik zou van meet af aan ook producten hebben ontwikkeld. Het leveren van diensten is namelijk beperkt door het aantal beschikbare uren. Door ook producten te ontwikkelen, komen schaalbaarheid en herhaalbaarheid binnen bereik. Ik denk daar nog steeds regelmatig over na, maar om eerlijk te zijn schiet het er tot nu toe bij in. Juist door het succes en de drukte die dat oplevert.”
 
Wat is momenteel je belangrijkste uitdaging en hoe los je dit op?
“Hoe realiseer ik verdere groei? Het grootste deel van mijn tijd gaat op aan werk voor klanten. Laatst las ik een boek waarin werd gesteld dat je niet je onderneming moet zijn, maar je onderneming moet hebben. Dat is de spijker op z’n kop: je moet tijd vrijmaken om te werken aan het uitbouwen van je onderneming, net zoals je een machine zou onderhouden en verbeteren. Accepteer daarbij dat je oorspronkelijke ideeën misschien niet werken. Pas je aan.”
 
Wat zijn je toekomstplannen?
“Het bedrijf is stabiel, er is een bepaald plateau bereikt. Nu gaan we verder, via samenwerkingen of op eigen kracht!”
 
Wat zou je andere starters willen adviseren?
“Denk heel goed na over je motieven. Gaat het je er alleen om dat je geen baas wilt hebben? Of voel je echt een drive om naar eigen inzicht iets op te bouwen? Die drive zul je hard nodig hebben, wil je alle hindernissen die je tegenkomt, aankunnen.”
 
“Accepteer dat je oorspronkelijke ideeën 
misschien niet werken”

Praat met ons mee op

Van Spaendonck Groep B.V
Postadres
Postbus 90154
5000 LG . Tilburg

Bezoekadres:
Reitseplein 1
5037 AA . Tilburg
Tel: 088 652 00 50

Toegevoegd

U kunt verder winkelen of de bestelling afronden.

Afronden
MKB Servicedesk maakt gebruik van cookies
/7158/cookieverklaring-mkb-servicedesk.htm
 Meer informatie
 Melding sluiten