Stappenplan: zo ga je de grens over

Limoncello-broers leggen het uit

01 december 2017

De broers Franco (38) en Benno (36) Fiorito brachten in 2011 de eerste limoncello op de markt die in Nederland gemaakt wordt. Daarmee willen ze de hele wereld veroveren. Maar hoe pak je dat goed aan? Een stappenplan voor internationaal ondernemen.

Whitepaper Personeel in het buitenland

Franco en Benno startten hun bedrijf in 2011 en wonnen in datzelfde jaar ook een zilveren medaille in de International Wine and Spirits Competition. Ondanks dat ze een van de grootsten zijn in de markt, brengt het nog niet voldoende op om van te kunnen leven. Export naar het buitenland lijkt een logische oplossing. Maar hoe doe je dat precies, over de grens gaan? Franco en Benno vertellen hoe zij het aanpakken.

Stap 1: toets je product

Het is slim om eerst te kijken of jouw product goed in de markt ligt en of er wel vraag naar is. Hiervoor kun je een ondernemersplan schrijven waarin je alles uitdiept. Daarnaast is het ook belangrijk om je idee aan vrienden en familie voor te leggen. “In het begin schonken we de limoncello alleen thuis, maar onze vrienden reageerden heel enthousiast en vroegen of het ergens te koop was. Toen zijn we bij Italiaanse restaurants langsgegaan om de limoncello te laten proeven. Zij reageerden heel enthousiast en toen zijn we het bedrijf Limoncello di Fiorito in 2011 gestart”, vertelt Benno.

Stap 2: maak een merkpaspoort  

Ze hebben hun product al wel eens verkocht aan een koper in het buitenland. “Maar dat bleef dan bij één order, terwijl wij graag op de lange termijn geld willen verdienen met export.” Daarvoor hadden ze een goede strategie nodig. “We hebben een merkpaspoort gemaakt”, vertelt Benno. “Daarin leggen we uit waar ons merk voor staat. Welk gevoel straalt het uit, wie is onze klant? In welke setting wordt Limoncello di Fiorito gedronken: uit of thuis? In een restaurant of club?”

"Ieder merk heeft zo zijn eigen positionering", legt Franco uit. “Ons merkpaspoort is anders dan bijvoorbeeld dat van Desperados, dat zich veel meer richt op uitgaan en clubs. Bij Limoncello di Fiorito draait het om quality time met familie en vrienden."

Stap 3: ontdek wie jouw klanten zijn

“Nederlanders drinken sterke drank meestal thuis”, vertelt Franco. Dat is ook de reden dat hun limoncello in Nederland aanslaat, denken de broers. “Maar om te bekijken waar onze limoncello nog meer populair kan worden, hebben we de drankcultuur van zeventig landen in kaart gebracht. We hebben gekeken naar budget, drink- en eetgedrag van de consument. Die informatie gaan we gebruiken om te bepalen welke drie landen het beste aansluiten op ons merk.”

Stap 4: maak een marketingplan

Niet iedere ondernemer heeft budget voor een uitgebreide marketingcampagne. Zo ook Benno en Franco, daarom bedachten zij daar een oplossing voor. "Mensen kopen je product gewoon niet zo snel als ze het niet kennen", aldus Franco. “In Nederland liggen we bijvoorbeeld bij de Gall en Gall, een bekende keten met veel vestigingen. Als we in de aanbieding zijn bij Gall, zijn we aantrekkelijker geprijsd en liggen we vooraan in de winkel. De drempel om onze limoncello te proberen is dan ineens lager. Dat is dus een goede manier om meer bekendheid te krijgen zonder reclamebudget. We willen op deze manier ook in andere landen samenwerken met winkelketens en restaurants."

Auteur

Romy Donk