Koning van de koffie-automaat

BOEKRECENSIE WEEK 47

19 januari 2010

Het boek Koning van de koffie-automaat is vooral gericht op de werknemer. Toch richten de auteurs zich zo nu en dan ook op de leidinggevende, al was het alleen al om ze ervan bewust te maken wat voor spelletjes de werknemers spelen.

Indeling

Het wordt de lezer niet te moeilijk gemaakt. Het boek is overzichtelijk ingedeeld in logische hoofdstukken, zoals ‘het sollicitatiegesprek’, ‘vergaderen’, en ‘planning en deadline’. De pagina's zijn minimaal gevuld, wat een bewuste keuze blijkt te zijn geweest: "zo gaat het lezen sneller dan de dikte doet vermoeden". De meeste hoofdstukken geven een beeld van een praktijksituatie, om in een volgende paragraaf de situtie te analyseren. Tenslotte volgen de ‘gouden humor injectie tips’ als afsluiting. De teksten worden afgewisseld met quotes van BN-ers als Jort Kelder, Matthijs van Nieuwkerk en Boris van der Ham en tekeningetjes van ‘de mannen van Fokke en Sukke’.

Nuttig in de praktijk?

De ondertitel van dit boek luidt “Een succesvolle carriere dankzij humor”. De auteurs wijzen er echter zelf al op dat een flink aantal tips nou niet bepaald zullen bijdragen aan je succes. Zoals zo vaak met humor, zijn boeken (en films en televisie) toch echt even iets anders dan de realiteit. Veel tips zul je dan ook niet in de praktijk brengen, ondanks dat ze op papier hilarisch zijn. Over het gebruik van humor in sollicitatiebrieven schrijven de auteurs: “Iedere aankomende collega die er niet voor openstaat zal eroverheen lezen, maar de kleine groep die het wel doorheeft, zal zich verkneukelen om het feit dat de grap dermate subiel is dat hij aan vrijwel iedereen voorbij is gegaan”. En op die manier is het boek ook geschreven. Er staan grappen in waarbij je denkt, ‘zouden andere lezers ‘m ook snappen?’.

Denk echter niet dat het boek een toonbeeld is van subtiliteit, want bij tijd en wijle vliegen de poep-en plasgrappen je ook om de oren. Over de nieuwjaarsreceptie:"om zoenen te vermijden, kunt u uw gezicht insmeren met pindakaas. Als men vraagt wat u op uw gezicht heeft, antwoord u doodleuk dat u een ongelukje heeft gehad met een strijker in een drol". Het moge duidelijk zijn dat de ondernemer de humor injectie tips over het algemeen niet zo snel zal kunnen gebruiken bij het (extern) netwerken. Je zal echter des te meer in staat zijn de bijdehandte werknemer de mond te snoeren die dit boekje ook heeft gelezen.

Gelijk de boekenkast in?

Voor de humorlozen die hadden verwacht met de tips uit dit boek de blits te kunnen maken op de zaak, zal de inhoud waarschijnlijk een teleurstelling zijn. Aan de andere kant zullen de lezers die eigenlijk gewoon een vermakelijk boekje willen lezen niet teleurgesteld worden.

Een zinsnede uit de inleiding: 'Het is natuurlijk altijd weer een prestatie om een boek helemaal te hebben gelezen. Dan krijgt het een mooi plaatsje in de boekenkast zodat bezoekers worden bevestigd in hun idee dat ze te doen hebben met een erudiete en ontwikkelde persoonlijkheid'. Ondanks dat de auteurs daarmee een goed punt hebben, is dit absoluut geen boek om tussen je managementboeken in de boekenkast te zetten. Tenminste, niet als je je boekenkast op genre georganiseerd hebt. Dat betekent echter niet dat dit boekje geen ander plekje op je boekenplank waardig is, ik heb er althans hartelijk om kunnen lachen. Een waarschuwing is echter op z’n plaats: Mocht je jezelf bij het lezen van het inleidende hoofdstuk afvragen waar je aan bent begonnen, dan adviseer ik je niet verder te lezen en ‘m daar gelijk een plaatsje te geven.

Gelezen door: Kevin Basari

Wil je als abonnee ook een boekrecensie aanleveren? Stuur dan een e-mail naar redactie@mkbservicedesk.nl