Richard Branson - The Branson way

Leren van successen en mislukkingen

07 januari 2010

Niemand is geïnteresseerd in iets waar je slecht in bent en daarin zou je zelf ook niet geïnteresseerd moeten zijn. Gelukkig deelt Branson in dit boek openhartig zijn successen en ook zijn mislukkingen, zodat we er nog wat van kunnen leren. Wat een inspirerend boek over 40 jaar Virgin ondernemerschap, gevat in 340 bladzijden. Dit moet je als ondernemer gelezen hebben.

Branson kiest voor zeven hoofdstukken of eigenlijk thema's om het boek in te delen. Ik heb bij elk hoofdstuk er een zin of quote uitgepakt die mij aanspreekt.

1. Mensen: Goede mensen vinden - geef hun de vrijheidHoe meer mensen je vrijmaakt om zelf te denken, hoe meer ze kunnen helpen. Je hoeft het niet in je eentje te doen.Dat lijkt een "inkopper"  maar is het zeker niet. Ik denk dat dit een van de redenen is dat Richard Branson zo succesvol is als ondernemer. Hij heeft de gave om mensen om zich heen te verzamelen en helpt ze het beste uit zichzelf te halen. Zo vertelt hij dat hij op het laatste feest waar hij al zijn 60.000 medewerkers had uitgenodigd iedereen persoonlijk de hand heeft geschud. Dat noem ik nou nog eens een persoonlijke benadering. 2. Merk: de vlag laten wapperen Leveren wat je belooft Virgin heeft de kracht en de uitstraling ontwikkeld om in heel veel verschillende branches, van vliegtuigindustrie tot platenmaatschappij, van mobiele telefonie tot ziekenhuizen, steeds dezelfde waarden uit te stralen. De klant staat centraal, een scherpe, transparante prijs en een goede service. Geweldig met meer dan 300 bedrijven in de Virgin Groep.  3. Levering: per expresse Ingewikkeldheid is je vijand. Hou het simpel.Hoe complexer je dingen maakt, hoe minder mensen je kunt overtuigen. Een boodschap moet simpel zijn, overtuigend en authentiek. Je moet het ook echt waar kunnen maken. Bij de MKB Servicedesk houden we het simpel: Antwoord op ondernemersvragen. Dat dit in de levering complex is merken we elke dag, maar bovenal prikkelt het onze nieuwsgierigheid en hebben we er lol in. 4. Leren van fouten en tegenslagen: Schaderapport Als je voortbestaan op het spel staat zul je moeten veranderen.Branson heeft in het voorwoord al aangegeven dat hij het boek op sommige punten moest aanpassen in deze druk omdat hij de eerste versie in augustus 2008 op de markt bracht en de wereld er toen anders uitzag. De economische crisis was toen net begonnen en op de dag van de boekpresentatie viel Lehman Brothers om. Elasticiteit is een van de kernwaarden van het Virgin merk, maar ook van Branson, die altijd bewust naïef en nieuwsgierig is gebleven. Hij neemt weloverwogen risico's, hij maakt fouten en leert ervan, dat maakt hem succesvol als ondernemer. 5. Innovatie: de drijvende kracht achter het zakendoenInnovatie is het resultaat van het profiteren van je geluk, als je achter je bureau vandaan komt en gaat kijken waar ideeën en mensen je heen voeren. Hier wil ik toch graag een stuk van het boek quoten:"Het is gemakkelijk -te gemakkelijk zefs- om de verantwoordelijkheid voor uw idee aan deskundigen over te laten. Dat is bijna altijd een vergissing, omdat deskundigen alleen op hun eigen terrein deskundig zijn. Ze zijn niet deskundig in uw idee. U zult uw eigen ideeën moeten uitwerken . U moet uw eigen onderzoek doen. U moet verantwoordelijkheid nemen voor de manier waarop u een idee in daden omzet en als u dan alsnog de deskundigen benadert - de accountants en de juridische bollebozen -, dan hebben ze iets om hun tanden in te zetten."

 6. Ondernemers en leiderschap: vasthouden en loslaten - Ondernemen of managen. Maak een keuze.Dit geldt vooral voor ondernemers, die hard aan het groeien zijn en steeds meer mensen aan moeten sturen. Je kunt dan niet alles meer combineren en moet keuzes maken.  7. Sociale verantwoordelijkheid: gewoon werk - Ondernemerschap is het kloppende hart van het bedrijf. Het draait om ideeën, niet om geld.Wat is succesvol ondernemerschap? Voor Branson is het vooral het uitwerken van ideeën die ertoe doen. Geld en winst zijn voorwaarden om een onderneming voort te laten bestaan en om mooie ideeën uit te kunnen werken. Door aandacht te besteden aan duurzaam ondernemerschap neem je als ondernemer je verantwoordelijkheid. Het zet weer aan tot nadenken. Elke bijdrage, hoe klein ook, is immers welkom. Gelezen door Willem Overbosch