Jonge honden in een stoffige markt

Column | Ruben van Geldorp

22 augustus 2012

Een gat in de markt is soms lastig te vinden, maar niet voor Ruben. Dankzij de vraag van zijn vader om een internetprovider voor hem uit te zoeken, ontdekte Ruben 'zijn' niche en The Bill Doctor was geboren.

Sluimerende zomer

In mei 2009 zat ik, zoals een student betaamt, op het terras toen mijn vader belde: of ik even een nieuwe internetprovider voor hem kon uitzoeken? Toen ik met zijn nota’s aan de slag ging, kwam ik tot een opmerkelijke conclusie. Hij zat voor zijn internet, telefonie en kabel bij drie verschillende partijen en betaalde daarvoor de hoofdprijs. Door ze onder te brengen bij één organisatie kon hij een paar duizend euro per jaar besparen. Ook de logge energiemaatschappij waarbij hij al ruim 35 jaar zat moest eraan geloven.  

Niche markt?

Mijn vader is niet bepaald van de Y-generatie, maar een absolute digibeet is hij ook niet. Vandaar dat ik ook verbaasd was dat hij niet eerder was overgestapt naar een nieuwe leverancier. Langzamerhand kwam ik er achter dat hij het prima vond om over te stappen, zolang hij (i) vertrouwen had in de uitvoerder, (ii) er geen last van had en (iii) hij niets hoefde te doen. Als mijn vader het prettig vond om hierbij te worden bijgestaan, waarom anderen niet? Misschien wou men er zelfs wel voor betalen.

Businessplan v.s. Business

Ik belde een ondernemende vriend die op dat moment de grootste online handelaar in manchetknopen was. Hij was direct aan boord, waarna we twee dagen gingen zitten om alles uit te pluizen: welke vaste lasten gaan we doorlichten? Hoe krijgen we de beste tarieven? Hoe berekenen we de besparing? En hoe creëren we een efficiënt omzettingssysteem? Veel vragen, die we volgens onze studies tot in detail hadden moeten behandelen in een businessplan. Wij kozen er echter voor om het bij de grote lijnen te houden en gewoon te starten met een pilot: oma! 

Delen om te vermenigvuldigen

Dankzij tien klanten in onze directe omgeving konden we ons product verfijnen en na één maand was The Bill Doctor een feit: een onafhankelijke organisatie die voor particulieren en MKB’ers een advies uitbrengt over het verlagen van de vaste lasten. Met oog voor de crisis, zouden wij op basis van 'no-cure, no pay’ werken: als wij niets kunnen besparen, dan kost het u ook niets. 

De berekeningstool was gebouwd, de website geklust en het product was duidelijk. Alles stond gereed, alleen ontbrak er bij ons één belangrijk ding: verkooptalent. Dus volgden twee telefoontjes naar een clubgenoot en vriend van vroeger en binnen een week stond er een verkoopkanaal. Achteraf gezien de beste keuze ooit: 1 + 1 bleek 3 te zijn. 

Toekomst

Nu zijn wij 10 maanden verder en één kantoor, twee stagiaires, vijf parttime werknemers en ruim 200 tevreden klanten rijker. Het lijkt bijna op een echt bedrijf. Onze klanten zijn qua omvang uitgegroeid van oma’s tussenwoning tot bioscoopcomplexen en woontorens. We zijn bijna klaar met het automatiseren van de ‘achterkant’ van het bedrijf en de laatste interne accountmanagers worden aangewezen bij de leveranciers. Dankzij samenwerkingverbanden met vakbonden en belangenverenigingen verwachten wij op korte termijn een zeer snelle groei door te maken. Wij staan in elk geval te trappelen!

Ruben van Geldorp