Blijf niet dromen, begin voor jezelf!

Column | Ondernemen is dromen, durven en doen!

22 augustus 2012

Veel mensen dromen ervan; een eigen bedrijf starten. Bierfiltjes worden volgeschreven. Plannen worden gemaakt, maar slechts een aantal mensen durft het echt.

De risico’s lijken te groot, het loslaten van financiële zekerheden is een drempel of je gezin staat er niet achter. Onzin! Angst is juist een belangrijke eigenschap voor ondernemers!

Zet angst om in doelenZet die angsten om in doelstellingen en kansen. Zorg dat je maatregelen neemt om onzekerheden op te vangen. Simpel. Ben je bang voor de financiële risico’s? Reken uit wat je echt nodig hebt om te starten en te leven. Dat is vaak veel minder dan je denkt. Leg een buffer aan als je dat nodig vindt. Lijken de risico’s te groot? Breng ze dan in kaart en dek ze af op volgorde van belangrijkheid. Een ondernemer weet welke risico’s hij bereid is te nemen. Staat je gezin niet achter je? Kijk dan of parttime ondernemerschap een oplossing voor je is en neem gezamenlijk de tijd om aan het idee te wennen. Praat over de angsten en zorg voor een goede werk-privé balans Benoem ze en los ze op, maar laat het nooit een beperking zijn om je dromen na te jagen.

Droom van je succes en denk groot.

Je hebt uit frustratie een nieuw winkelkarretje bedacht waar wel twee kratten naast elkaar in kunnen staan. Maar hoe verkoop je ze aan de supermarktketens? Maak een prototype, bescherm je idee en concept en ga op pad. De markt bepaalt immers of er vraag is. Je ziet ruimte in de markt voor betere dienstverlening op het spoor? Toegegeven je start niet zomaar een concurrent van de NS, maar toch, er moet ruimte zijn voor een nieuw concept dat treinen als bussen laat rijden. Die droom ga je vervolgens testen door erover te praten, te lezen. Er nog eens goed over na te denken. De droom op te schrijven als een soort haalbaarheidsplan. Moet je anderen overtuigen? Maak dan een presentatie of een businessplan, maar hou altijd je doelgroep in de gaten. Plannen zijn geduldig en spreadsheets zijn niet altijd waar....klanten die jouw producten kopen bepalen het succes.

De marktomstandigheden voor ondernemerschap zijn ook geweldig!

We zitten (nog) in een crisis. Prachtig! Alles staat op scherp! Ben je nu in staat om je idee in de markt te zetten en te overleven dan sta je sterker als de markt straks weer aantrekt. Een ondernemer ziet kansen en pakt ze, juist nu! Want de markt wordt beter!

De overheid helpt in 2011 een handje door allerlei maatregelen die het starten nu makkelijker maken. Denk aan borgstelling bij kredietverstrekking, lagere belastingen en subsidies bij innovatie en onderzoek.

Auteur

Willem Overbosch