6 op 10 ondernemers start meerdere bedrijven

Meeste ondernemers starten drie of meer bedrijven

15 september 2011

Zes op de tien ondernemers heeft na het beginnen van één bedrijf, de smaak te pakken: ze starten uiteindelijk drie of meer bedrijven. Tien procent van de ondernemers start er zelfs meer dan tien.

Dat blijkt uit onderzoek onder 685 ondernemers uit alle hoeken van de wereld, uitgevoerd door Ernst & Young, zo was vandaag te lezen op NUzakelijk.

Aandelen in eerste bedrijf

Zijn de ondernemers zo ver dat ze een nieuw bedrijf beginnen, dan houden ze meestal wel een band met hun eerdere onderneming. 45 procent blijft (deels) eigenaar van het eerdere bedrijf en 28 procent van de ondernemers met een nieuw bedrijf houdt een aandeel in de vroegere onderneming.

Vooropleiding

Kijk je naar succesfactoren van ondernemers, dan noemen zij vaak hun vooropleiding. Zestig procent van de ondernemers is werkzaam geweest in het bedrijfsleven. Een derde van deze ondernemers vindt dat die eerdere carrière van groot belang is geweest voor het latere succes. Wat volgens de ondernemers wereldwijd nog meer een succesfactor is? Een goede opleiding, mentoren en familie. Onderaan de lijst: investeerders en vrienden.

Leeftijd

Veel ondernemers die meededen aan het onderzoeken hebben al op jonge leeftijd een bedrijf opgericht. Tien procent van ondernemers startte het eerste bedrijf nog voor hun 20e verjaardag en 45 procent van de ondernemers begon voor de 30 zijn of haar eerste bedrijf. Twee procent startte na zijn vijftigse de eerste onderneming.

Hindernissen

Dat ondernemen niet makkelijk is, vinden ook de deelnemers van dit onderzoek. 60 procent van hen zegt tegen belemmeringen aan te lopen. Vooral financiering blijft een hindernis. Andere problemen die ondernemers noemen, zijn het aantrekken van geschikte medewerkers en het aan boord houden van kennis.

Visie, passie en drive

Hoewel er ondernemers uit allerlei verschillende landen hebben meegedaan aan het onderzoek, hebben ze wel degelijk veel gemeen. Zo noemen ze vaak als hun persoonskenmerken: het hebben van een visie, passie en drive.

Je bedrijf vermoorden

Toch pakken niet alle ondernemers het even goed aan. Dat is vaak afhankelijk van de categorie waar ze in zitten. Zo bestaat er de ondernemerscategorie 'groeien en verkopen', de categorie 'groeien en vermoorden' en de categorie 'groeien en groeien'. In de eerste categorie zitten serie-ondernemers die een bedrijf tot bloei brengen en het vervolgens verkopen, behoor je tot de tweede categorie, dan heb je het minder goed voor elkaar: deze ondernemers kunnen de controle niet uit handen geven. In de laatste categorie vallen ondernemers die een bedrijf goed lopend weten te krijgen en ook zelf de touwtjes in handen houden.

Bron: NUzakelijk