"Chinezen kopen graag hoogwaardig westers meubilair"

China biedt ondernemers een enorme afzetmarkt

11 december 2015

De stijgende welvaart van de Chinese consument biedt ondernemers een potentiële afzetmarkt van ruim één miljard mensen.

Whitepaper 'ondernemen in China'

Volgens meubelontwerper Eddo Overman ‘zou je als ondernemer gek zijn als je deze markt links laat liggen’. “Maar zonder betrouwbare partner red je het niet in dit land”, waarschuwt hij.

“Twaalf jaar gelden verkocht ik mijn meubelzaak in Amsterdam met het idee om het rustiger aan te doen. Sindsdien heb ik echter meer werk dan ooit als meubelontwerper en verblijf ik minstens vijf maanden per jaar in China”, zegt Overman. “Ik werk voornamelijk op commissiebasis voor Europese en Chinese meubelbedrijven. De laatste jaren laten wij in China niet alleen meubels produceren voor de Europese markt, maar ook voor de Chinese interne markt. De vraag naar hoogwaardig westers meubilair stijgt dankzij een groeiende middenklasse. Met meer dan een miljard inwoners zou je ook gek zijn als je de Chinese markt links laat liggen.”

Groeiende middenklasse

De demografische cijfers van China laten zien over welk potentieel Overman het heeft. Zo telt China 90 steden met minstens 250.000 inwoners die tot de middenklasse behoren. Naar verwachting telt het land in 2020 al 400 van dit soort steden. De laatste vijf jaar is het aantal mensen met een jaarsalaris tussen de 15 en 20.000 dollar verviervoudigd. Zo’n 22 miljoen mensen in totaal.

Kansen als ondernemer

Overman is dan ook zeer optimistisch over zijn kansen als ondernemer in China de komende jaren. “Hoewel de handel in meubels, net als in Nederland, vanwege de dalende huizenverkoop stagneert, verwacht ik dat deze binnen niet al te lange tijd weer aantrekt”, zegt hij. “Ik verwacht de komende jaren dan ook steeds meer in China te zijn om samen met fabrikanten en winkelketens de handel in meubilair fors uit te breiden. Iets waar ik heel veel zin in heb.”

Betrouwbare partner

Overman benadrukt het belang voor ondernemers om met een betrouwbare Chinese partner zaken te kunnen doen. “Je redt het anders niet in dit land.” Zelf zegt Overman blij te zijn met zijn zakenrelaties, maar zelfs dat is volgens hem geen garantie. “Ik werk op commissiebasis. Voor elk verkocht meubel, ontvang ik een bedrag. Maar ik kan natuurlijk onmogelijk in elke winkel in China waar mijn ontwerpen worden verkocht, gaan controleren hoeveel stuks er de deur uit zijn gegaan. Ik heb me er bij neergelegd dat ik dit nooit helemaal zeker zal weten.” Ondernemers die niet tegen deze onzekerheid kunnen en alles willen controleren, moeten zich volgens Overman nog eens goed achter de oren krabben of zij wel in China willen ondernemen. “Je moet in dit land dingen durven loslaten. Anders word je echt gek en brand je helemaal af.”

Verken de mogelijkheden

Wil jij net als Eddo Overman de Chinese markt bestormen? Verken dan de mogelijkheden. De whitepaper Ondernemen in China van MKB Servicedesk biedt een goed startpunt. Deze whitepaper is zeer binnenkort beschikbaar.

Lees voor veel meer informatie over internationaal ondernemen het boekje Eerste Hulp bij Internationaal Ondernemen. Deze uitgave is gratis als e-book te downloaden of te bestellen voor €14,95 in onze webshop.