Samenvatting webinar 'Ondernemen in het Verenigd Koninkrijk'

21 januari 2013

MKB-Nederland presenteerde samen met TNT Express het webinar ‘Ondernemen in het Verenigd Koninkrijk’, verzorgd door MKB Servicedesk. Lees de samenvatting van het gesprek tussen Willem Overbosch, directeur MKB Servicedesk, en ondernemer Thomas Kascha.

Whitepaper 'Ondernemen in het Verenigd Koninkrijk'

Kascha, die duurzaam wegwerpservies produceert en exporteert, is eigenaar van SD Trading en doet al jaren zaken met Engeland, een belangrijke markt met meer dan 63 miljoen inwoners. Hij kent het land, de cultuur, de mensen en de retailers.

Trends en de cultuur

Tijdens het webinar komen onder andere de culturele verschillen tussen het Verenigd Koninkrijk en Nederland aan bod. “En die zijn er”, zo vertelt Kascha. Zo denken Nederlanders dat ze goed Engels spreken. De taalbarrière zou dus geen probleem moeten zijn als je in het Verenigd Koninkrijk zaken gaat doen. Kascha haalde deze zelfoverschatting direct onderuit: “Wij spreken badly spoken English. Amerikanen vinden dit al snel leuk, maar wil je zakendoen in het Verenigd Koninkrijk, zorg dan dat je het echt goed spreekt.”

Voet aan de grond

Het Verenigd Koninkrijk is met meer dan zestig miljoen inwoners een interessante afzetmarkt voor ondernemers. “Al ben je daar maar een beetje succesvol, dan ben je nog steeds voor Nederlandse begrippen heel succesvol”, zegt Kascha. Voor hem en zijn wegwerpservies is het Verenigd Koninkrijk daarom vanzelfsprekend een markt waar hij op actief wil zijn en wil groeien. Kascha geeft tijdens het gesprek ook aan dat hij door middel van social media de naamsbekendheid van zijn bedrijf vergroot. Met zijn design servies heeft Kascha sowieso niet te klagen over gratis pr. Na een publicatie in de Sunday Times ging de bal vanzelf rollen.

Sales en distributie

Kascha benadrukt tijdens het webinar ook hoe ongelooflijk belangrijk het is voor ondernemers om een goede partner te vinden voor de sales en distributie van je producten. “Voor mij persoonlijk is het heel belangrijk om te voelen dat een zakenrelatie mijn product gaaf vindt en dat hij echt zin heeft om dit aan de man te brengen”, laat Kascha weten. Daarnaast kijkt hij altijd of een partner een bestaand netwerk in de markt heeft. Op de vraag van Overbosch hoe hij zijn relaties uitkiest, zegt Kascha dat hij, net als tijdens een sollicitatiegesprek, ‘het eigenlijk binnen twee seconden wel weet’ of hij met iemand in zee wil. “Het is een onderbuikgevoel, daar moet je op af durven gaan. Daar ben je ook ondernemer voor”, aldus Kascha. Daarnaast gaat de ondernemer nooit in zee met mensen die hij niet zelf heeft uitgekozen. Ook vertrouwt hij op vrienden en zakenpartners die contacten aandragen.

Valutarisico’s

Een ander onderwerp dat tijdens het webinar aan bod komt, zijn de valutarisico’s. Risico’s waar je mee te maken krijgt zodra je zakendoet met landen die een andere munt dan de euro hebben. Volgens Kascha moeten ondernemers zich afvragen of zij wel alle valutarisico’s willen afdekken. “Natuurlijk, je kunt alles afdekken, maar dit kost allemaal heel erg veel geld”, zegt hij. “Maar op een gegeven moment kun je je afvragen of je niet meer geld per transactie kwijt bent aan het afdekken van de valutarisico’s dan het risico dat je loopt als je dit niet doet.” Kascha dekt de valutarisico’s dan ook niet af. Om zichzelf toch te beschermen werkt hij met offertes en prijslijsten met een houdbaarheidsdatum. “Als de handtekening is gezet, is de deal en prijs definitief, maar tot die tijd kun je jezelf beschermen tegen valutaschommelingen.”

Retailmarkt en koopbereidheid

Verder komt tijdens het webinar ter sprake dat het Verenigd Koninkrijk een echte retailmarkt is waar grote partijen zoals Tesco domineren. De retailers kennen de markt en weten wat de consument wil. Ze lopen ver voor op andere retailers. Kijk maar eens naar de benadering van klanten door Tesco in Zuid-Korea. Daar zal je als ondernemer op moeten inspelen. Je moet weten wat die retailer in zijn schappen wil hebben. Ook de koopbereidheid van de Britse consument kwam aan bod. Kascha noemde deze groot en vergelijkbaar met het bestedingsgedrag van Amerikanen.