Samenvatting webinar 'Ondernemen in Duitsland'

Duitsland biedt ondernemer veel kansen voor export

20 januari 2013

MKB Nederland presenteerde samen met TNT Express het webinar Verover nieuwe markten: ‘Ondernemen in Duitsland’, verzorgd door MKB Servicedesk. Lees hieronder de samenvatting van het webinar.

Whitepaper 'Online ondernemen in Duitsland'

Tijdens het webinar gaan Chris Houbolt, commercieel directeur bij Royal Lemkes, Hans Biesheuvel, voorzitter van MKB Nederland en Willem Overbosch, directeur MKB Servicedesk, met elkaar ingesprek.

Waarom Duitsland?

Tijdens het webinar wordt als eerste gesproken over de vraag waarom je als ondernemer je pijlen zou moeten richten op Duitsland. Houbolt is daar heel duidelijk in: “Duitsland biedt met ruim 80 miljoen inwoners niet alleen een gigantische markt voor je producten, maar kan ook nog eens werken als een springplank naar het oosten.” Denk hierbij aan landen als Polen, Estland, Letland en Litouwen.

Biesheuvel raadt ondernemers eveneens aan om de mogelijkheden in Duitsland te onderzoeken. “De economische vooruitzichten zijn in Duitsland nog behoorlijk gunstig. Dat is in veel Europese landen wel anders. Tel daarbij op dat Nederlandse producten en diensten goed aansluiten bij de Duitse markt, dan kun je als ondernemer echt kansen pakken in Duitsland." Voor ondernemers die nadenken over ondernemen in het buitenland, biedt het gratis e-boek Eerste Hulp bij Internationaal ondernemen veel nuttige tips en informatie. 

Kansrijke sectoren en productenIn Duitsland liggen veel kansen voor de plantensector. Houbolt vertelt dat maar liefs een derde van de totale Nederlandse plantenexport richting Duitsland gaat. Een stevig aandeel dus van een sector waarin 660 miljoen euro omgaat. Daarnaast vertelt Houbolt dat ondanks het huidige economische klimaat deze sector zelfs nog met tien procent is gegroeid. De gastsprekers noemen daarnaast nog de machinebouw en duurzame energie als groeisectoren. 

Tijdens het webinar benadrukken Biesheuvel en Houbolt meerdere malen dat het met Duitsers hartstikke goed zakendoen is. Ze zijn betrouwbaar, prettig in de omgang en werken hard. Beide heren drukken ondernemers die de stap naar Duitsland overwegen, wel op hart zich grondig in de Duitse cultuur, taal en mentaliteit te verdiepen. Want ook al is de zakencultuur de afgelopen jaren iets losser geworden, de hiërarchie binnen bedrijven en het elkaar met u aanspreken, is voor Duitsers nog steeds heel belangrijk. Biesheuvel geeft als voorbeeld dat je zelfs met je buurvrouw echt een gesprek moet voeren of je elkaar voortaan met jij en je aanspreekt. Ook al ken je elkaar al jaren. Dit voorbeeld zegt eigenlijk alles over de Duitse etiquette.

Biesheuvel voegt daar nog aan toe dat ‘Nederlanders de neiging hebben om een zakengesprek wat vrijblijvend en makkelijk in te gaan’, terwijl Duitsers zich juist stevig voorbereiden en meteen tot de kern willen gaan. Biesheuvel adviseert ondernemers zich dan ook echt goed voor te bereiden omdat je Duitse zakenpartner je dan gewoon minder serieus en betrouwbaar vindt.

Aan het einde van het webinar komt het onderwerp online ondernemen aan bod. Dit mede naar aanleiding van het whitepaper Online ondernemen in Duitsland, maar ook doordat Overbosch in de chat tijdens het webinar steeds meer vragen over online ondernemen voorbij ziet komen. Onder andere over het oprichten van een webwinkel. De belangrijkste tip die Biesheuvel heeft voor ondernemers die een webwinkel willen openen, is om deze hetzelfde te behandelen als een ‘echte’ winkel. “Toevallig heet het internet. Maar de basisprincipes voor goed ondernemen blijven hetzelfde”, aldus Biesheuvel. Dat de Duitse markt zich goed leent voor online ondernemers, staat niet ter discussie tijdens het webinar. Er wordt in Duitsland immers online vijf keer meer omgezet dan in Nederland.

Na afloop van het webinar van 26 juni kan geconcludeerd worden dat ondernemen in Duitsland veel kansen biedt voor ondernemers. Een goede voorbereiding is hierbij de sleutel tot succes. Bekijk het volledige webinar ‘Ondernemen in Duitsland’ terug voor nog veel meer informatie en tips van de gastsprekers. Deze staan ook overzichtelijk in de presentatie die speciaal voor dit webinar gemaakt is.