7 handige apps voor ondernemers uit het mkb

Column | De digitale weg naar een productiever leven

02 april 2020

Als ondernemer ben je bezig met alle aspecten van je bedrijf. Van het regelen van de marketing tot de planning en de administratie. Je hebt er een dagtaak aan om op elk vlak alle ontwikkelingen in de gaten te houden. Apps kunnen dat een stuk efficiënter maken!

1. Evernote

Evernote is het beste te omschrijven als een moderne versie van het notitieboekje. Je kunt simpele notities maken met alleen tekst, maar ook met foto’s of gesproken tekst. Alles is eenvoudig te bedienen en te doorzoeken. Daarnaast is Evernote te gebruiken via de pc, mobiele telefoon, tablet, etc. Je kunt dus overal bij je aantekeningen.Voor ondernemers is Evernote vooral geschikt omdat je dagelijks met allerlei onderwerpen wordt geconfronteerd: door Evernote te gebruiken voorkom je dat er zaken aan je voorbij gaan. Verder zorg je er met Evernote voor dat je revolutionaire nieuwe ideeën niet langer verdwijnen en fotografeer je je bonnetjes direct na het afrekenen, zodat je ze niet vergeet. Google play Itunes

2. Dropbox

Dropbox is de meest populair manier om je documenten in de ‘cloud’ op te slaan. Dit betekent dat al je gegevens online worden opgeslagen, waardoor je vanaf elk apparaat toegang hebt tot deze gegevens. Dropbox biedt minimaal 2GB gratis ruimte aan: genoeg als je je document online wil opslaan. Dropbox is populair vanwege de eenvoud waarmee je documenten kunt opslaan en beheren.Voor ondernemers is Dropbox interessant omdat je via die weg altijd toegang hebt tot je documenten, handig wanneer je bijvoorbeeld bij een klant of collega nog even snel wat documenten moet raadplegen. Mocht je je telefoon verliezen tijdens een netwerkborrel, dan is er geen man overboord want al je documenten/foto’s staan gewoon online. Je het ook gebruiken om al je documenten te delen binnen je organisatie. Google play Itunes

3. Nozbe

Nozbe is een app gericht op tijdmanagement, met deze app kun je eenvoudig je eigen ‘to-do lijstje’ bijhouden. Met Nozbe kun je zien welke taken je nog moet doen, maar ook welke taken je hebt uitbesteed. Daarnaast biedt Nozbe ook uitgebreidere functies voor bijvoorbeeld projectmanagement. Het grote voordeel van Nozbe is de integratie van Twitter, Evernote, Dropbox en Google Agenda, je kunt bijvoorbeeld via Twitter snel taken naar Nozbe sturen. Kortom Nozbe is eenvoudige maar handige tool voor tijdmanagement, waarmee je zeker je persoonlijke productiviteit kunt verhogen. Google play Itunes

4. Mint

Mint heeft veel weg van het traditionele huishoudboekje, met Mint kun je een budget stellen en vervolgens in een overzichtelijke diagram zien waar het geld naartoe gaat. Eigenlijk is Mint meer gericht op je persoonlijke uitgaven, maar jij als mkb-ondernemer kunt het ook goed gebruiken om beter inzicht te krijgen in je kosten en om meteen aan de slag te gaan met het in kaart brengen van de gebieden waarop je kunt besparen.Of je Mint nu gebruikt voor je persoonlijke of voor bedrijfsgerelateerde financiën, het zal je zeker helpen een betere grip te krijgen op je onkosten om hier vervolgens mee aan de slag te kunnen gaan. Google play Itunes

5. Mailchimp

Mailchimp is één van de populairste applicaties om nieuwsbrieven mee te versturen. Nieuwsbrieven mogen misschien een oubollig imago hebben, met Mailchimp kan iedereen eigentijdse en stijlvolle nieuwsbrieven versturen. Nieuwsbrieven kunnen een sterk middel zijn om extra omzet te behalen uit bestaande klanten of om klantenbinding te versterken. Mailchimp maakt het eenvoudig om de juiste mail te versturen in de stijl van je bedrijf. Ook wordt het via deze tool inzichtelijk hoeveel geadresseerden de mail openen en lezen. Onderschat de nieuwsbrief als medium niet; met Mailchimp zet je gegarandeerd een goede stap. Google play Itunes

6. Google Drive

Nog een bekende op de lijst is Google Drive. Net als met Dropbox kun je met Google Drive online gratis je documenten beheren, Google Drive is echter meer gericht op het (gezamenlijk) bewerken van de betreffende documenten. Wat Google Drive voornamelijk zo populair maakt is de eenvoud en integratie in Gmail. Via Google Drive kun je bijvoorbeeld eenvoudig samen met een collega aan een document werken, zelfs gelijktijdig. Hierdoor hoef je niet met verschillende versies te werken, maar is er slechts één document nodig.Zo kun je bijvoorbeeld een planning delen met een klant of collega, zodat hij of zij altijd de meest actuele versie ziet. Daarnaast is Google Drive als simpele mobiele app beschikbaar waardoor je te allen tijde je documenten kunt wijzigen ‘on the go’. Met de opkomst van oplossingen zoals Google Drive gaan we steeds meer in de ‘cloud’ werken. Grote pakketten zoals Office verdwijnen hierdoor meer naar de achtergrond, vooral als er maar een beperkt aantal functies nodig is. Google play Itunes

7. HootSuite

Social media worden, zoals elke ondernemer weet, steeds belangrijker. Het gaat niet zozeer om het lukraak posten van de laatste aanbiedingen, maar om het aangaan van een conversatie met je doelgroep. De bekende social media zoals Facebook en Twitter zijn daar bij uitstek voor geschikt. HootSuite is er om het aangaan van deze conversaties makkelijker te maken. Met andere woorden: je kunt de diverse social media kanalen beheren via HootSuite.Als mkb'er richt je je bijvoorbeeld op een specifieke niche, via HootSuite kun je dan in de gaten houden wat er over je niche wordt gezegd. Zo kun je snel op vragen vanuit de doelgroep reageren en zelf profileren als specialist binnen je niche. Daarnaast kun je ook bijvoorbeeld tweets inplannen, om makkelijker een planning of contentkalendar voor social media na te leven. Google play Itunes

De bovenstaande zeven apps kunnen het (werkende) leven van een ondernemer eenvoudiger maken. probeer de applicaties eens uit en kijk of ze ook voor jou werken! 

Auteur

Danny Klaassen