Dé vijf tips voor starters van Ruud Hendriks

'Een goed bedrijf begint bij motivatie en drive van ondernemer'

27 juni 2017

Valideer je idee, durf een pivot te maken en zorg dat je je cijfers op orde hebt: een greep uit de adviezen die ondernemer, bestuurder en mede-oprichter van Startupbootcamp Ruud Hendriks heeft voor startende ondernemers.

1. Staar je niet dood op je idee

De ondernemer is veel belangrijker dan het idee, vinden Ruud Hendriks en mede-oprichter van StartupBootcamp Patrick de Zeeuw. Dat beschrijven de twee in hun boek I'm Hungry. Ruud Hendriks licht toe in een interview met MKB Servicedesk: "Als je een goede ondernemer bent, kun je van een minder idee toch iets goeds maken. En als je een slechte ondernemer bent, kun je nog zo'n goed idee aanpakken, maar wordt het helemaal niks. Ik wil niet zeggen dat het idee totaal onbelangrijk is, maar het begint echt bij de motivatie en drive van de ondernemer."

2. Valideer je plan

Onderzoek of jouw verwachtingen over je toekomstige bedrijf kloppen. Dat doe je door je idee te valideren. Hendriks: "Laat ik een concreet voorbeeld noemen uit mijn eigen geschiedenis. Ik heb Sport7 opgezet met de rest van de Raad van Bestuur van Endemol. We waren geslaagde televisieproducenten, ik had RTL4 mee opgezet. We dachten te weten wat de kijker wilde en wat de kabelexploitanten wilden. Naar ons idee zouden kijkers wel bereid zijn om 2 gulden per maand te betalen voor een zender die alleen voetbal uitzond. En we dachten dat de kabelexploitanten dat geld wel voor ons wilden innen.

Arrogantie van de macht, bleek: dat was helemaal niet zo. We hadden het moeten onderzoeken. Daarom zeg ik nu tegen mensen die een onderneming willen starten: Je denkt wel dat er behoefte is aan een bepaald product, maar bel eens vijftig potentiële klanten op en vraag of dat ook daadwerkelijk zo is. En als ze 'ja' zeggen, vraag of ze die 2 euro voor je product willen betalen en stuur vervolgens ook daadwerkelijk een rekening. Pas als ze die 2 euro daadwerkelijk betalen, dan weet je of het animo écht zo groot is." 

3. Durf een pivot te maken

Leer van de feedback die je bij stap twee hebt gekregen en pas je product of businessmodel aan. Of zoals Hendriks dat zegt: durf een pivot te maken. Dat kan een 'idee pivot', een 'businessmodel pivot', een 'doelgroep pivot' of een 'technologie pivot' zijn. "Zie dat niet als een afgang. Je komt er nú achter dat je oorspronkelijke idee toch niet werkt", voegt de ondernemer toe. "Daardoor heb je een hoop geld bespaard, geld dat je anders in een later stadium kwijt zou raken. Bij Startupbootcamp, ons acceleratoprogramma dat startende ondernemers helpt om sneller te groeien, verandert zeven van de tien kandidaten van businessmodel in de eerste vier weken van het programma. Sterker nog, er zijn heel veel bedrijven, ook grote bedrijven, die drie of vier pivots maken."

4. Heb je cijfers op orde

"Weet hoe je bedrijf ervoor staat", adviseert Hendriks. "Ken je cijfers, zeker als een bedrijf net begint of nog geen of nauwelijks omzet maakt, laat staan winst. Het is heel belangrijk om te weten hoeveel geld je nog op de bank hebt staan, hoelang je nog door kunt gaan en hoeveel geld je per week verbruikt om je personeel en je huur te betalen. Anders kom je in de problemen door een belastingaanslag of een rekening die je niet had verwacht." Dus hoe vervelend je die administratie misschien ook vindt, pak het aan. "Je kunt pas creatief en innovatief zijn, als je je administratie goed op orde hebt", vindt Hendriks.  

5. Spaar

De tijd dat banken met een zak met geld klaarstaan om je bedrijf te financieren is voorbij, weet Hendriks. "Tenzij je met heel veel zekerheden of ervaring over de brug komt. Mijn advies: spaar. Zodat je met zo min mogelijk geld van anderen je idee kan gaan uitvoeren. En zorg dat je elke euro die je niet hoeft uit te geven, ook echt bespaart. Gebruik bijvoorbeeld Google Hangout, Skype of Whatsapp om te communiceren, in plaats van je telefoon. En zet het gratis Google Analytics in, in plaats van een betaalde tool."

Auteur

Lenneke Arts