Wat is eHerkenning en hoe gebruik je het?

DigiD voor ondernemers

24 maart 2020 21 juni 2021

eHerkenning gebruik je als ondernemer om diensten bij de overheid aan te vragen via online loketten. Denk bijvoorbeeld aan subsidies of vergunningen. Het is een beetje te vergelijken met DigiD. Waar je vroeger voor elke instantie een eigen inlog nodig had, kun je nu bij veel loketten inloggen met eHerkenning.

Digitale sleutel

Met eHerkenning voor bedrijven heb je dus één digitale sleutel om in te loggen bij ruim 400 instanties in de (semi-)publieke sector. Door middel van deze sleutel, bewijs je dat je bent wie je zegt dat je bent en dat je toegang mag krijgen tot een bepaalde instantie. Dit is belangrijk, omdat er bij veel aanvragen vertrouwelijke informatie wordt uitgewisseld. Vroeger had eHerkenning een andere naam: DigiD voor bedrijven.

Wanneer gebruik je eHerkenning?

Je gebruikt eHerkenning dus om veilig online zaken te regelen bij de overheid. Onder onder andere gemeenten, diverse ministeries, provincies, waterschappen en uitvoeringsorganisaties zijn aangesloten. Je hebt het bijvoorbeeld nodig voor het online aanvragen van:

Heb je een bv? Dan moet je sinds 1 januari 2020 verplicht gebruik maken van eHerkenning voor je aangifte vennootschapsbelasting en loonbelasting. Je hebt hiervoor minimaal betrouwbaarheidsniveau EH3 nodig. Hierover later meer. 

eHerkenning steeds meer verplicht

In februari 2020 is de nieuwe wet Digitale Overheid aangenomen door de Tweede Kamer. Met de komst van deze wet wil de Rijksoverheid het gebruik van eHerkenning verplicht stellen voor overheidsorganisaties. Het is nog niet duidelijk wanneer dit precies in zal gaan, maar steeds meer instanties maken gebruik van eHerkenning.

Vijf betrouwbaarheidsniveaus van eHerkenning

Er zijn verschillende inlogniveau's van eHerkenning, van hoog naar laag. Het type dienst dat je afneemt bepaalt welk niveau je nodig hebt. Voordat je een eHerkenningsmiddel aanschaft, is het handig om na te gaan welk niveau hoort bij de dienst(en) die je wilt afnemen. 

Je kunt met een hoog niveau wel diensten afnemen waar een lager betrouwbaarheidsniveau voor nodig is, maar niet andersom. Bepaal ook binnen je bedrijf wie je machtigt om eHerkenning te gebruiken. Regel je de aanvragen zelf, doet een medewerker het voor je of hebben meerdere mensen een machtiging nodig?

  • EH1: gebruikersnaam en wachtwoord (uitgefaseerd per 1/7/21)

  • EH2: gebruikersnaam en sterk wachtwoord

  • EH2+: gebruikersnaam en sterk wachtwoord + sms/pincode

  • EH3: gebruikersnaam en sterk wachtwoord + sms/pincode/QR-code via app

  • EH4: PKI-certificaat of 2-factor authenticatie 

Door eHerkenning op betrouwbaarheidsniveau EH3 of EH4 aan te vragen, kun je gebruik maken van de diensten van alle aangesloten partijen.

eHerkenning aanvragen

Je vraagt eHerkenning niet aan via de overheid, maar via een externe partij. Het is dan ook niet gratis, je moet betalen voor deze dienst. De aanbieders zijn:

  • Digidentity

  • KPN

  • QuoVadis

  • Reconi

  • We-ID

  • Z login

Hier vind je een overzicht van de diensten die deze partijen aanbieden. Het aanvragen van eHerkenning kan enkele dagen of zelfs weken duren, dit is afhankelijk van je situatie.

Auteur

Laura Wennekes