Waarom starten? Niet doen! Of toch...

Column Fabian Nagtzaam | Zou je het wel doen, ondernemer worden?

15 april 2015

Waarom zou je in deze economische tijd, met alle risico’s van dien, nog een eigen bedrijf moeten willen starten? Ik zou kunnen zeggen: niet doen! Waarom niet?

Waarom niet? Daar is een aantal redenen voor. Je onderneemt bijvoorbeeld voor eigen kosten en risico. Als het niet goed gaat, zit jij straks met een enorme schuld en is er geen brood op de plank voor jou en je eventuele gezinsleden. Mocht het wel goed gaan, moet je enorm veel belasting afdragen aan zowel de centrale overheid in Den Haag als de lokale (gemeente) en regionale overheid (provincie). Veel van je zuurverdiende centen vloeien dus terug naar de belastinginners!

Droom waarmaken

Naast de afdrachten krijg je ook te maken met afnemers; business­to­business­klanten danwel consumenten, leveranciers, banken, de accountant en uiteraard personeel. Zij kunnen allemaal kopzorgen met zich meebrengen! Denk aan klachten over je producten en diensten of over je primaire en secundaire arbeidsvoorwaarden. Je kent vast het Joodse gezegde ‘Ik wens je veel personeel', en dat is beslist niet positief bedoeld.

Ben je echter positief, kritisch ingesteld en eigenwijs? Kun je goed tegen alleen zijn, geloof je 100 procent in wat je doet en kunt en heb je bovendien een droom? Bezit je, met andere woorden, precies de kerneigenschappen van een ondernemer? Dan zeg ik: ga starten en maak die droom waar!

Ondernemen is vaak een eenzame weg. Natuurlijk zijn er altijd mensen om je heen die het beste met je voor hebben en goedbedoelde adviezen geven. Je zult echter als ondernemer toch zelf de beslissing moeten nemen of je met je bedrijf rechtaf, linksaf of rechtdoor gaat. Stilstaan of achteruitgaan lijkt geen optie, omdat ‘de maatschappij’ dit uitlegt als falen. Toch kan een pas op de plaats of een paar passen achteruit in bepaalde bedrijfs­economische omstandigheden wel degelijk een verstandige beslissing blijken.

Zelf beslissen

Natuurlijk moet je mensen om je heen verzamelen met competenties die jij als ondernemer niet beheerst. Zuig die mensen vervolgens ‘leeg’ om vervolgens de in jouw ogen juiste beslissingen te nemen, want niemand kent jouw product, dienst of droom beter dan jij. Luister ook altijd naar je klanten, leveranciers en je personeel, maar neem uiteindelijk je eigen beslissingen. Blijf innoveren, waardoor je je omgeving blijft verrassen en je dus top­of­mind blijft. Volg jouw strategische koers, dan heb je de meeste kans op succes in ondernemersland!

Fabian Nagtzaam