Wat is employability?

De voordelen van breed inzetbaar personeel
Elke ondernemer moet daadkrachtig kunnen inspelen op actuele en toekomstige ontwikkelingen. Dat kan alleen met goed gemotiveerde medewerkers die hun vakkennis bijhouden en op meerdere plekken inzetbaar zijn. In dat geval zit het goed met de employability in je bedrijf.
Hoe houd jij je personeel gemotiveerd?
Klik hier
Lees tips in ons gratis whitepaper!
Download
Employability is een mooi, of juist lelijk, woord voor optimale inzetbaarheid van het personeel. Want, in welke branche je ook actief bent, er worden voortdurend nieuwe eisen aan je mensen gesteld. Omdat de technologie verandert, beroepen veranderen of de markt verandert. Daar wil je op voorbereid zijn. Dat kan alleen als je blijft investeren in de (vak)kennis en vaardigheden binnen je team. Alleen dan houd je hen breed inzetbaar, nu en in de toekomst. Als je investeert in de employability van je personeel ben je als bedrijf slagvaardiger en flexibeler.
 
Werknemer heeft ook belang bij employability
Je mensen hebben overigens ook belang bij employability. Doordat ze blijven investeren in ontwikkeling, vergroten ze hun kansen op de arbeidsmarkt. Goed voor de carrière dus. Wees niet bang dat je medewerker met de door jouw geïnvesteerde kennis naar de concurrent dreigt te vertrekken. Uit onderzoek blijkt dat bedrijven die juist goed zorgen voor de eigen mensen hen juist weten te behouden. Ga geregeld met je medewerker in gesprek over (toekomstige) ontwikkelingen in het bedrijf en wat je van hem of haar verwacht.
 
Hoe bereik je employability?
Employability betekent meer dan het geregeld aanbieden van opleidingen en cursussen. Hoe bevorder je employability? Enkele tips:
  1. Als er een vacature ontstaat, bied dan je eigen mensen de kans om te solliciteren. Dat is goed voor de doorstroom.
  2. Employability begint al bij het aannemen van een werknemer. Natuurlijk gaat het om de huidige taken en competenties, maar misschien verandert de functie binnen afzienbare tijd. Wat voor medewerker en met welke competenties heb je dan nodig? Laat dat ook bij sollicitatie duidelijk worden.
  3. Maak een opleidingsplan. Welke ontwikkelingen verwacht je zowel binnen als buiten het bedrijf. Denk je aan nieuwe producten? Nieuwe machines? Andere markten? Zijn je mensen daar klaar voor? Welke kennis en vaardigheden heb je dan nodig. Breng het in kaart en maak een opleidingsplan.
  4. Doe aan taak- en functieroulatie. Voorkom dat je mensen langdurig hetzelfde werk doen door ze regelmatig van diensten en taken te laten wisselen, indien mogelijk. Mensen hebben dan ook minder moeite om te veranderen van werk. Vinden het vanzelfsprekend om daarvoor bij te leren. Ook vinden ze het niet bedreigend, maar juist waardevol. Bovendien als je je mensen op verschillende plekken kunt laten draaien ben je als organisatie flexibeler.
  5. Leg verantwoordelijkheid bij werknemer. Je mag van je medewerkers verwachten dat ze zelf ook initiatief nemen tot bepaalde cursussen of trainingen. Stimuleer hen daarin.
  6. Heb oog voor de oudere medewerker. Employability betekent ook dat je je medewerkers zolang mogelijk gezond in dienst wil houden. Besteed dus extra aandacht aan oudere collega's. Door hun ervaring zijn ze uiterst waardevol. Laat ze ook wisselen van functie of afdeling,

Dossiers

Praat met ons mee op

MKB Servicedesk
Postadres
Postbus 40273
3504 AB Utrecht

Bezoekadres:
Reactorweg 9a
3542 AD Utrecht
Tel: 088 652 00 50

Toegevoegd

U kunt verder winkelen of de bestelling afronden.

Afronden
MKB Servicedesk maakt gebruik van cookies
/7158/cookieverklaring-mkb-servicedesk.htm
 Meer informatie
 Melding sluiten