Hoe duurzaam onderneem jij?

Vijf voordelen van maatschappelijk verantwoord ondernemen

18 oktober 2016

Als ondernemer sta je midden in de maatschappij. Hoe je zaken doet heeft effect op je omgeving en bepaalt je succes op lange termijn. Dat heet maatschappelijk verantwoord ondernemen.

Veel ondernemers zijn al bezig met maatschappelijk verantwoord ondernemen. Soms zelfs zonder dat ze het zelf weten. MVO is namelijk vooral een kwestie van goed zaken doen op een goede manier. Maatschappelijk verantwoord ondernemen staat voor duurzaamheid. Bij alle activiteiten – van inkoop tot personeelsbeleid – wordt gekeken naar de korte en lange termijn effecten voor het bedrijf, de mensen die er werken, de omgeving en klanten. Hieronder zetten we de vijf grote voordelen van MVO op een rij.

1. Kostenbesparing

Energiekosten rijzen de pan uit de komende jaren. Grondstoffen worden alsmaar duurder. De kosten van afval, waterverontreiniging en regulering stijgen. Als er manieren zijn om te besparen op gebruik of alternatieven worden ontwikkeld, is dat de investering waard. Veel overheden eisen inmiddels duurzame inkoop.

2. Reputatie

Een goede reputatie is van levensbelang voor een ondernemer. Milieu-incidenten, ongelukken en andere negatieve berichten over het bedrijf kunnen jaren doorsudderen in de hoofden van klanten en leveranciers. Laat zien dat je duurzaam onderneemt.

3. Werknemerstevredenheid

Gezonde en plezierige werkomstandigheden verhogen de motivatie en productiviteit van werknemers. Veiligheid, gezondheid en welzijn verdienen extra aandacht. Net als integriteit bij alle lagen van het bedrijf op de agenda staat.

4. Werkgeversimago

Ook toekomstige sollicitanten lezen de krant. Bedrijven die van incident naar schandaal hobbelen, of in opspraak komen wegens milieudelicten trekken niet de meest talentvolle werknemers aan. Zij vragen zich af of ze wel bij een bedrijf willen werken met een slechte naam.

5. Klantentevredenheid

Consumenten willen goed worden geïnformeerd over de producten en diensten die ze afnemen. Gaat er wat mis, dan kunnen ondernemers er op rekenen dat hun klanten verhaal komen halen. Dit kan grote gevolgen hebben. Wees transparant. Ga zorgvuldig om met klantgegevens en klachten.

Kijk voor meer informatie over Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen op de website van MVO Nederland.