Wat is detachering?

De voor- en nadelen voor werkgevers
Detachering is het lenen van personeel van een derde partij, iets anders dan mensen inhuren via een uitzendbureau. Wanneer huur je een detacheerde in en welke afwegingen maak je?
Meer weten over flexibele arbeidscontracten?
Klik hier
Download het gratis whitepaper
Naar MijnMKB
Detacheren is het inhuren van personeel via een detacheringsbureau. Vaak gebeurt dit op basis van langdurige overeenkomsten. Het bureau heeft de mensen in dienst en jij huurt hen voor een periode in. Formeel is het detacheringsbureau dus de werkgever van de te detacheren werknemer. Als inhuurder ben jij opdrachtgever van het detacheringsbureau en de werknemer is een ingeleende werknemer voor jou. Omdat het detacheringsbureau de werkgever is, loopt het detacheringsbureau de werkgeversrisico's bij ziekte (doorbetaling van het loon) en bij ontslag (ontslagvergoeding).
  

Wat kost detacheren?

Detacheren is duurder dan het inhuren van personeel via een uitzendbureau. Omdat het detacheringsbureau het werkgeversrisico draagt, zal deze een deel van het risico verdisconteren in de opslag die zij op het uurtarief van de te detacheren werknemer hanteert. Wat dat uurtarief is en welke opslag daarbij wordt berekend, hangt onder meer af van de specialisatie en ervaring die jij vraagt.
 

Redenen voor detachering

De meest voorkomende redenen van ondernemers om mensen te detacheren zijn:
  • Ziektevervanging
  • Speciale projecten
  • Zwangerschapsverlof
  • Een verlengde proeftijd
  • Extra ondersteuning tijdens drukte

Voordelen

Het voordeel van detachering is dat je gemakkelijk en snel aan hoogopgeleid personeel kan komen. Het detacheringsbureau biedt je mensen aan waar jij vervolgens een sollicitatiegesprek mee hebt. Dan kunnen jullie allebei kijken of jullie willen samenwerken. Deze arbeidskrachten hebben in de meeste gevallen al ervaring opgedaan in verschillende bedrijven. Dit kan een voordeel zijn omdat ze brede kennis hebben.
Het grootste voordeel van detacheren is dat je de mensen maar tijdelijk aan je bindt. Als de economie in elkaar zakt of je hebt financieel wat minder ruimte, dan hoef je geen mensen te ontslaan. Ook is het goed voor je bedrijf om regelmatig nieuwe mensen in je onderneming te hebben. Zij komen weer met nieuwe ideeën en sporen de oude kern aan. Een mix van mensen die al langere tijd bij je werken en nieuwe mensen is ideaal.
 

Nadelen

Detacheerders blijven altijd een beetje buiten het bedrijf. Ze weten dat ze er maar tijdelijk zullen zitten en kunnen daardoor met een andere instelling binnenkomen. Ook kennen ze de cultuur van je bedrijf, hun collega’s en de werkzaamheden minder goed. Je moet een detacheerder altijd inwerken. Ook krijgen ze vaak een relatief hoog salaris, wat hoger kan liggen dan dat van de mensen die al langer bij je werken. Dit kan voor scheve verhoudingen zorgen.
 

Arbeidsvoorwaarden

Gedetacheerden kunnen een arbeidscontract van jou krijgen maar veel vaker komt het voor dat het detacheringsbureau de werknemer volledig in dienst neemt. Het voordeel is dat de detacheerders veel zekerheid hebben. Jij hebt altijd te maken met twee partijen, de detacheerder en het bureau waarmee je het regelt. Dat houdt in dat een detacheerder niet alleen met zijn bureau maar ook met jou moet overleggen over vakanties bijvoorbeeld. Jij als ondernemer blijft ook verantwoordelijk voor de medewerker op de werkvloer.

UWV over veranderende arbeidsmarkt

Webinar personeel
Bruno Bruins van het UWV en Hans Biesheuvel van MKB-Nederland over tekort aan technisch personeel, vergrijzing, verzuim en het nieuwe ontslagrecht.
webinar-personeel-veranderingen-arbeidsmarkt-13613211204.png

Dossiers

Mijn medewerker is ziek, en nu?

Welke stappen moet je nemen als je personeel ziek is?
Je medewerker meldt zich ziek. Het eerste waar je aan denkt: hoe zorg ik dat hij zo snel mogelijk terugkomt? Maar bij verzuim komt veel meer kijken.

Praat met ons mee op

MKB Servicedesk
Postadres
Postbus 40273
3504 AB Utrecht

Bezoekadres:
Reactorweg 9a
3542 AD Utrecht
Tel: 088 652 00 50

Toegevoegd

U kunt verder winkelen of de bestelling afronden.

Afronden
MKB Servicedesk maakt gebruik van cookies
/7158/cookieverklaring-mkb-servicedesk.htm
 Meer informatie
 Melding sluiten