Laat je klanten investeren in jouw vergroening

Column Judith Roodenrijs en Anne Stijkel | geldgroenwassen.nu

12 juli 2018

Veel ondernemers hebben het moeilijk. De huur van bedrijfspanden stijgt, net als energiekosten. Intussen houdt de consument de hand op de knip. Kan dat doorbroken worden, en zo ja, hoe? Door consumenten te laten investeren in je verduurzaming.

Energiebesparende maatregelen 2019

Met geldGROENwassen proberen wij dit te realiseren. Consumenten financieren vergroeningsmaatregelen van een bedrijf in ruil voor producten en diensten. Denk bijvoorbeeld aan led-lampen, A++ apparatuur, isolatie of zonnepanelen. Dit is een win-win situatie voor alle betrokkenen. De consument krijgt een mooie bonus krijgt op zijn voorfinanciering, het bedrijf weet dat de klanten terugkomen en dat zijn vaste kosten omlaag gaan. Het milieu is de dankbare derde.

Boeren

Het idee is niet nieuw. In 2008 zag BOERzoektBUUR het daglicht. Biologische boeren die graag verder wilden vergroenen door zonnepanelen op hun schuurdaken te plaatsen, kregen van de bank geen lening. Dat moest anders kunnen, vonden wij als Stichting Triple I-S die vernieuwende duurzaamheidsconcepten voorstaat. Dankzij een donatie van het VSB-fonds kwam het van de grond dat buren gingen voorfinancieren in ruil voor producten van de boerderij. 

Inmiddels zijn er 42 boeren die meedoen. Op deze manier is er zo’n half miljoen euro vergroend! Door verschillende actoren met elkaar te verbinden, vindt er zo meervoudige waardecreatie plaats. Dit moest ook in de stad kunnen, vonden wij, en daarom zag in 2013 geldGROENwassen als pilot het daglicht dankzij een financiering van stichting DOEN. In de stad richten wij ons op niet op boeren, maar op allerlei ondernemers (kappers, sportscholen, restaurants, bakkers). Afhankelijk van de gemiddelde besteding in de betreffende onderneming, wordt met waardebonnensets van 10, 20 of 50 euro gewerkt. 

Buurt vergroenen

Bedrijven die zelf op milieugebied al goed bezig zijn, kunnen kiezen om andere buurtinstellingen te helpen verduurzamen. Ika ter Haar sloeg de brug naar EkoPlaza. Een klant betaalt 250 euro, EkoPlaza geeft die klant 300 euro aan waardebonnen terug. De klant kan deze waardebonnen gedurende drie jaar besteden bij de biologische supermarkt. EkoPlaza koopt voor al het waardebonnen-geld zonnepanelen voor op de kinderboerderij.

De kinderboerderij betaalt op zijn beurt voor zo’n zes jaar de ‘oogst’ van de zonnepanelen aan Ekoplaza. Zodra Ekoplaza uit de kosten is, kan de kinderboerderij de panelen overnemen voor een zacht prijsje. Daarna heeft de kinderboerderij nog twintig jaar plezier van ‘hun‘ zonnepanelen! Andere bedrijven kunnen dit voorbeeld volgen.

Geld laten rollen

Door geldGROENwassen hopen we dat er meer en meer geld uit de spaarrekeningen van consumenten gaat rollen om ondernemers te helpen vergroenen. Het gaat om levensbehoeften die je als consument toch al wilt vervullen en dat doe je het liefst bij jouw voorkeurbedrijven. De consument heeft zo in feite het roer van de economie in handen, met elke euro die hij of zij uitgeeft aan eerste levensbehoeften.

Inmiddels wordt er al geld GROEN gewassen in Amsterdam bij o.a. een bakkerij, een fotospeciaalzaak, een vergaderlocatie, een bistro en een broedplaats. Allen zijn via via bij ons terechtgekomen. En zo gaan we dan ook verder. Geen grote consumentencampagnes, maar wie er lucht van krijgt kan meedoen. Besmettelijk leuk!

Auteur

Judith Roodenrijs