Pas op: gebruik de term ‘duurzaam’ voorzichtig

Consument kritisch over ‘duuzame’ producten

19 april 2018

Zeg niet zomaar dat jij een maatschappelijk verantwoord ondernemer bent of dat je product duurzaam is als je dat niet kunt hardmaken. Consumenten worden steeds kritischer als het aankomt op duurzame claims. Ook wordt aandacht voor het milieu steeds meer als vanzelfsprekend gezien.

De Ondernemerskalender 2019

Uit onderzoek van onderzoeksbureau GfK, marketingadviesbureau B-open en reclamebureau DDB & Tribal blijkt dat 39 procent van de consumenten het stempel duurzaam vooral ziet als een marketingtruc. Dat was vorig jaar nog 30 procent.

Vanzelfsprekend

Consumenten vinden maatschappelijk verantwoord ondernemen steeds vanzelfsprekender. Het wordt dus lastiger om dit in te zetten als unique selling point. Toch weet meer dan de helft van de consumenten niet wat merken aan duurzaamheid doen.

Wees concreet

“Als je goede dingen doet op het gebied van duurzaamheid, mag je daar best over vertellen”, zegt Jeroen Meijering van B-open. “Maar vermijd termen als duurzaam en maatschappelijk verantwoord en wees zo concreet en tastbaar mogelijk.”

Als jij een product of dienst duurzaam noemt terwijl het dat niet echt is, kun je worden beschuldigd van greenwashing. Via sociale media kan zo'n aanklacht snel worden verspreid en dat schaadt jouw imago. Wat wel werkt: een onafhankelijk keurmerk aanvragen dat jouw mvo-beleid onderschrijft. 

Auteur

Marlou Visser