De 3 belangrijkste voordelen van thuiswerken

Van kantoor naar flexibel werken

06 juli 2020

Thuiswerkende medewerkers, veel ondernemers vinden het best spannend. Hoe weet je dat ze wel echt aan het werk zijn en hoe blijf je in contact? Het loont om toch door te zetten, de voordelen van thuiswerken zijn groter dan je misschien denkt.

Belangrijkste voordelen thuiswerken

Wil je thuiswerken gaan invoeren binnen jouw bedrijf? De voordelen van thuiswerken zijn onder te verdelen in drie hoofdthema’s:

Hogere productiviteit

Ja, dat lees je goed. Medewerkers zijn over het algemeen productiever wanneer ze vanuit huis werken. Uit onderzoek door de Universiteit van Stanford blijkt dat thuiswerkende medewerkers maar liefst 13% productiever zijn dan wanneer ze dezelfde werkzaamheden op kantoor uitvoeren. 

Het verschil bleek te zitten in de concentratie. Een van de voordelen van thuiswerken is dat je in een relatief rustige omgeving zit. Het gemiddelde kantoor is vrij rumoerig en medewerkers kunnen constant gestoord worden door collega’s.

Geen reistijd of reiskosten

Twee andere grote voordelen van thuiswerken zijn het ontbreken van reistijd naar kantoor en de bijbehorende reiskosten. Je medewerkers hoeven zich niet op te fokken in de file of in een drukke trein als ze lekker thuis kunnen werken.

Deze tijd kunnen ze beter besteden door vroeg te beginnen met werken of even een momentje voor zichzelf te nemen. Zo houden ze meer energie over die de werkzaamheden weer ten goede komt, een win-win situatie dus.

Betere balans tussen werk en privé

Voor veel mensen is de werk-privébalans een flinke uitdaging, thuiswerken kan hierbij helpen. Zo kunnen medewerkers lunchen met hun kinderen of partner, boodschappen doen of een rondje wandelen met de hond. Ook wordt het makkelijker om mantelzorg in de dagelijkse planning te passen.

Dit is niet per se extra vrije tijd, op kantoor is je personeel ook niet constant productief. Denk maar aan de lunchpauze, koffiepauzes, praatjes met collega’s en wandelingen.

Nadelen thuiswerken

Helaas zitten er voor- én nadelen aan thuiswerken. Een van de belangrijkste nadelen is het gebrek aan betrokkenheid bij je medewerkers. Ook hebben ze op afstand toch vaak minder contact met collega’s, hierdoor ligt eenzaamheid op de loer. Deze twee nadelen kun je tegengaan door meer contact op te nemen met je personeel, bijvoorbeeld door vaker te videobellen. De bekendste software varianten zijn:

Een ander nadeel van thuiswerken is dat je niet kunt controleren of medewerkers wel echt productief zijn. De vraag is echter of je deze controledrang wel moet willen. Uiteindelijk draait het om de output die je medewerkers leveren, niet om het aantal uren dat ze werken. Je kunt hiervoor handvatten aanreiken door planningen en structuur mee te geven. 

Auteur

Pauline Veenstra

Als freelance copywriter schrijf ik voor veel verschillende ondernemersplatforms, waaronder MKB Servicedesk. Ik vind het ontzettend leuk om de verhalen van ondernemers vast te leggen, het starten van een eigen bedrijf is immers een groot avontuur! Verder houd ik ervan om complexe thema’s als financiering en belastingzaken uit te leggen op een manier die voor iedereen begrijpelijk is. Zo hoop ik jouw leven als ondernemer net wat gemakkelijker te maken.