Werken hoeft al lang niet meer altijd op kantoor, van negen tot vijf. Je kunt ook prima onderweg, in een koffietentje of thuis aan de slag. Dit noemen we ook wel het nieuwe werken. Hoe voer je dit anno 2020 in binnen je bedrijf?
Eigenlijk is het nieuwe werken helemaal niet zo nieuw. De term werd als eerste genoemd in een whitepaper uit 2005 van Microsoft: ‘Digitale Werkstijl: het nieuwe werken’. Toch staan veel werkgevers nog huiverig tegenover het idee om werknemers locatie onafhankelijk te laten werken.
Wat is het nieuwe werken?
Het nieuwe werken is eigenlijk niets anders dan dat je medewerkers de mogelijkheid geven om buiten kantoor en kantoortijden te werken. Omdat je ze niet meer fysiek op kantoor ziet, vraagt dit behoorlijk wat van je vertrouwen in je medewerkers.
Het helpt dan om goede, duidelijke afspraken te maken. Stuur op output en heb op gezette tijden contact, bijvoorbeeld door middel van videoconferencing. Omdat het echt een andere manier van werken is, is het belangrijk om je medewerkers hier rustig aan te laten wennen.
Voordelen van het nieuwe werken
Nog niet overtuigd? Het nieuwe werken heeft een aantal belangrijke voordelen:
Minder reistijd: Medewerkers hoeven niet meer elke dag de auto of het OV in om naar kantoor te reizen. Hierdoor houden ze meer privétijd over en hebben ze minder last van stress.
Hogere productiviteit: Kantoren zijn vaak erg rumoerig, medewerkers worden dan ook snel afgeleid. Bijvoorbeeld door een collega die over iets relevants praat. Hierdoor zijn ze een stuk minder productief dan wanneer ze thuis of in de trein werken.
Tevreden medewerkers: Als je werknemers hun werkzaamheden op hun eigen manier kunnen uitvoeren, voelen ze zich vrijer en hebben ze het gevoel zelf de regie te hebben.
Tip: Hier vind je nog meer voordelen van het nieuwe werken.
Het nieuwe werken in 2020 door corona
Sinds de uitbraak van de coronacrisis zijn veel ondernemers gedwongen overgegaan op het nieuwe werken. Medewerkers mochten ineens niet meer gewoon naar kantoor. Mensen die voorheen lang twijfelden over de eventuele nadelen van het nieuwe werken, hebben nu zelf kunnen ervaren wat de voordelen zijn.
Is dit een tijdelijke verandering of vallen mensen weer terug in hun oude patronen? De tijd zal het leren. Als werkgever kun je in ieder geval de juiste tools aandragen om deze manier van werken te stimuleren.