'Doe maar de advertentie van de vorige keer'

Column Gert-Jan van de Sanden | Herhaling voor nadruk?

02 augustus 2018

Hoe dikwijls ik dat in mijn praktijk al gehoord heb. Veel kleinere ondernemers nemen nauwelijks de moeite om na te denken over hun advertenties. Ze nemen het gemak van de langskomende acquisiteur voor lief en volstaan dan met een herhaling van de laatstgeplaatste uiting. (Hetzelfde geldt voor de banners op een webportal, het blaadje van de vereniging en ga zo maar verder).

Sales, CRM, projectmanagement en facturatie in één eenvoudige tool

De Ondernemerskalender 2019

MKB in Beeld 2020

Strategie van herhaling

Iedere keer opnieuw verwonder ik me hierover. Natuurlijk, herhaling is een belangrijke factor in de reclame. Vooral de grotere merken varen er wel bij en hanteren het zelfs als strategie…

Maar als kleine adverteerder heb je niet die exposure en het budget om ‘spamwise’ binnen te dringen bij je klanten. Je zult het wat slimmer aan moeten pakken. Daarbij is de gemakkelijkste weg van het louter herhalen van dezelfde boodschap niet aan te raden.

In het verleden heb ik eens voor een twaalftal plaatselijke autodealers gewerkt. Samen hadden ze wekelijks een hele pagina in het plaatstelijke dagblad, toen nog met wisselende occasions en acties als invulling. Eendracht maakt sterk en houdt het betaalbaar was toen nog het credo.

The usual

Na een enthousiaste start klonk het bij enkele deelnemers al: ‘Doe maar de advertentie van vorige keer’. Na twee maanden waren er al zes deelnemers die meer herhaalden dan verversten. Na nog een maand adverteren wilde de eerste deelnemer al afhaken wegens -je raadt het al- te weinig respons. Uiteindelijk ben ik ze wekelijks een-voor-een langs gegaan om ze te overtuigen van het nut van aanleveren van telkens nieuwe content.

En zelfs toen waren er regelmatig deelnemers bij die aanleveren van nieuwe occasions teveel werk vonden. (Inmiddels gaat dit alles online en jawel ook hier moet men weer iedere keer herinnerd worden aan nieuwe content.)

Ik heb zelf een paar keer aangegeven dat het uitgegeven reclamegeld misschien beter op mijn persoonlijke rekening gestort kan worden, dan is het in ieder geval niet weggegooid … Dat gaf ze dan wel te denken.

Ditzelfde verhaal kan ik vertellen over winkelcentra waar ik krantjes voor gemaakt heb. Ook hier weer aanvankelijk veel enthousiasme dat tanend werd naarmate men zelf tekortschoot in aanlevering!

Het verwondert mij telkens weer hoezeer mkb-ondernemers mopperen over reclame-uitgaven en hoe gemakkelijk ze tegelijkertijd hun geld, zoals hierboven omschreven, over de balk smijten!

Wil je aan de slag met het verbeteren van jouw verkoopproces? Probeer dan eens een CRM systeem. Je kunt nu gratis 14 dagen testen bij Teamleader - zij bieden een ‘alles-in-één’ tool aan voor CRM, sales, facturatie en projectmanagement. Probeer het hier gratis uit.

Auteur

Gert-Jan van de Sanden