Hadikdievrijedomeinnaammaar.nl

Column Joachim ter Haar | Een goede URL kiezen

12 januari 2016

Het internet is het bewijs van ons bestaan geworden, zeker voor ondernemingen. Ben je onvindbaar dan klopt er iets niet en word je niet serieus genomen. Dus begint de zoektocht naar een nieuwe bedrijfsnaam vaak met de zoektocht naar een vrije URL, een niet zo heel eenvoudige opgave.

Om toch maar tot die vrije en unieke URL te komen worden er vervolgens concessies gedaan door bestaande woorden te manipuleren met alle communicatie consequenties van dien: Zigt met een G, Vois met IS of Qurrent met een Q.

Meer dan een url

Veel bedrijven doen zich tekort door zich alleen op de domeinnaam te richten. Een sterke naam vindt namelijk de optimale balans tussen meerdere voorwaarden: strategisch, communicatief, juridisch, taalkundig en tot slot, de eventuele vrije URL. Kortom, de domeinnaam is belangrijk, mits ook de andere aspecten voldoende worden meegenomen. Ieder bedrijf heeft weer zijn eigen unieke doelstellingen, uitdagingen en marktcondities die dat evenwicht bepalen.

Zoek verder

De eerste vraag die moet worden beantwoord is of het internetadres essentieel is voor de bedrijfsvoering. Voor een online winkel als Bol.com is dat een vanzelfsprekendheid en is de extensie zelfs terug te vinden als onderdeel van de hele naam. Begin je daarentegen als zakelijke dienstverlener dan kan er met een aanvulling een uitstekende naam worden gevonden: Zicht, www.zichtadviseurs.nl. Of een nieuw vooruitstrevend winkelconcept met een geweldige naam: Hutspot, www.hutspotamsterdam.nl. Met een goede campagne blijf je evengoed vindbaar, Google is machtig en wordt veel vaker gebruikt dan dat directe webadres.

Wat zijn je next steps

Je ziet ook dat bedrijven kiezen voor een beschrijvende domeinnaam. De online dienst die precies vertelt wat je doet. Dat kan werken bij first movers zoals Cheaptickets.nl maar is in de regel erg beperkend, de diensten kunnen niet verder worden uitgebreid dan in dit geval goedkope tickets, en de naam is niet goed te beschermen door zijn beschrijvende karakter. Copy cats kunnen meeliften op het eventuele succes zonder dat je daartegen vanuit merkenrecht iets kan doen en bij overname wordt er geen premium betaald voor de merknaam. Beschrijvende namen zijn in de meeste gevallen korte termijn proposities, vergelijk het eendimensionale Wasmachine.nl. met het succesvolle en veelzijdige Coolblue.

Ideale naam

Concluderend: verklaar de domeinnaam niet heilig maar neem deze mee in de afweging naast de strategische, communicatieve en juridische randvoorwaarden. Idealiter is deze helemaal beschikbaar, zo niet dan zijn er altijd ook andere oplossingen voorhanden. Als de beoogde url wel vrij is en direct kan worden vastgelegd betekent dat overigens niet dat de naam ook de juridische toets doorstaat. Alleen merkenrechtelijk onderzoek kan dit verzekeren, zo niet dan is www.deidealenaam.nl alsnog waardeloos.

Auteur

Joachim ter Haar