Goed voornemen: acquisitie waar je blij van wordt

Column Marianne van de Water | Ben jij goed gestart?

02 augustus 2018

Goede voornemens in het nieuwe jaar, dat kan natuurlijk niet uitblijven. En de maand januari is al weer voorbij. Hoe staat het nu met jouw goede (acquisitie) voornemens?

Sales, CRM, projectmanagement en facturatie in één eenvoudige tool

MKB in Beeld 2020

Nooit te laat

Iedereen wens ik altijd een veelbelovend nieuw jaar. En speciaal voor de ondernemers: geluk, gezondheid en goede zaken - mijn 3 befaamde G’s.

En niet geheel onbelangrijk: Ik vind; voor goede wensen is het nooit te laat, toch? In tegenstelling tot de etiquette die zegt dat je tot 6 januari een gelukkig nieuwjaar kunt wensen. Als je nu nog op deze manier je telefoongesprek begint weet ik zeker dat je een lach op het gezicht van de ander realiseert. En dat is alleen maar weer heel fijn in een telefoon gesprek. Dat creëert ruimte om naar je te luisteren en positief te zijn. Acquisitie waar je blij van wordt!

Compliment

Weet je waar de ander ook blij van wordt? Als je een complimentje geeft. Dat hoeft niet eens rechtstreeks over je gesprekspartner te zijn. Wat dacht je van een compliment maken over: hoe netjes, leuk en aardig de telefoon werd opgenomen. Of een compliment over hoe correct je doorverwezen werd door de Personal Assistent. En wat dacht je hiervan, je moest lachen om het muziekje tijdens het wachten. Of je dacht bij dit muziekje aan het Concertgebouw waar je onlangs was. Ook dat is voor de ander een lust voor het oor. Goed om te horen. En heb je misschien over het jubileum van het bedrijf gelezen op de website? Dan kan je hen feliciteren. Of misschien hebben ze onlangs een interessante press release gehad of een beurs in een ver land. Vraag er eens naar.  Complimenteer je gesprekspartner daamee. Dat geeft een win-win voor allebei!

Het goede gevoel bij je gesprekspartners, waardoor de luisteraar meer openstaat voor jouw verhaal. En de wisselwerking dat de ander getriggerd is en actief luistert.

Direct

Verder is het een kwestie van “less is more” en wees  “to the point”. Iedereen is druk en je bent immers op zoek naar het juiste moment. Dat ontdek je zelf ook door te luisteren naar de ander en niet constant zelf in gesprek te zijn.

Goede voornemens...je gaat er over denken, je had het er misschien over tijdens de nieuwjaarsborrel. Het belangrijkste is dat je je goede voornemens ook praktisch maakt en gaat doen. Dat is het meest wezenlijke.

Ik daag je uit om acquisitie eens de komende vijf weken aan te pakken, je ervaringen lees ik graag. En als het het vijf weken volhoudt is de kans een stuk groter dat het ook echt in je systeem komt! Succes!

Wil je aan de slag met het verbeteren van jouw verkoopproces? Probeer dan eens een CRM systeem. Je kunt nu gratis 14 dagen testen bij Teamleader - zij bieden een ‘alles-in-één’ tool aan voor CRM, sales, facturatie en projectmanagement. Probeer het hier gratis uit.

Auteur

Marianne van de Water