Je onderscheiden van andere aanbieders

Drie domeinen waar we kansen laten liggen
Vraag: waar liggen de grootste kansen voor ondernemers? Antwoord: daar waar de vraag groot is en de frustratie eveneens. Het is een oude wijsheid die ontelbare keren bewezen is. Daarom is het zo vreemd dat ondernemers er zo weinig mee doen.

We willen allemaal wel grote schepen vol goud en enthousiaste klanten binnen zien varen. Heel vaak zijn we er echter zelf de oorzaak van dat dit niet gebeurt. Niet in het minst omdat we het onszelf veel te moeilijk maken.

Bestaande vraag

Voorbeeld: anno 2018 denken we dat we disrupties nodig hebben om ons van andere aanbieders te onderscheiden. Toegegeven: we worden door media en woeroes (would-be goeroes) flink dat pad opgezweept. Maar hoeveel Nederlandse ondernemingen hebben nieuwe markten aangeboord door het ontwikkelen van voorheen volstrekt ondenkbare concepten? Precies! 

Het is dan ook veel makkelijker om je te focussen op bestaande behoeften die bekend zijn bij liefst zoveel mogelijk consumenten of bedrijven. Dit is de eerste component van de oude wijsheid: een grote, dan wel minstens een bestaande vraag.

Grote onvrede

Dat een vraag al lang bestaat en dat velen het aanbod invullen, betekent echter nog niet dat dit naar eenieders tevredenheid gebeurt. Integendeel: open of verscholen, er bestaan altijd en overal grote frustraties. Deze hebben te maken met de manier waarop we met onze producten/diensten de behoeften van klanten invullen (of niet), zowel als met de communicatie, de logistiek en de service eromheen. 

Kansen

Er zijn drie domeinen die grote kansen bieden om meer waarde te leveren en ons (nog) beter van de andere aanbieders te onderscheiden. 

Ten eerste zijn er de behoeften van de klanten die we verkeerd inschatten of zelfs gewoon negeren. Een voorbeeld. Bedienend personeel schuift meestal koffie alsof klanten in hun zaak zitten om vocht tot zich te nemen. Maar ze zitten er ook voor het gemak, de gezelligheid, de wifi, of welke reden dan ook. Kijk naar Starbucks om te zien hoeveel waarde en dus omzet de koffieschuivers laten liggen… 

Ten tweede vergen aankopen altijd tijd. Wat doen wíj om de tijdinvestering minimaal te houden? Dit is geen bijkomend detail: waarom betalen mensen in een attractiepark anders extra voor een fast lane-ticket?

En tenslotte: het meest moedeloos worden klanten nog van de energie die het kost om hun aankoop in handen te krijgen. Hoeveel moeite kost het hen bijvoorbeeld om allerhande stappen te doorlopen? Klanten zijn - terecht - liever lui dan moe. Dit is bijvoorbeeld de verklaring voor het doorslaande succes van betaalapps.

Conclusie

Je kunt je dan ook de volgende vragen stellen:

  1. Ken ik niet alleen de primaire behoefte van mijn klanten, maar ook de bijkomende behoeften die bij hun aankoop een rol spelen? En vul ik die volledig in?
  2. Time is money: hoe laat ik mijn klanten tijd besparen (eventueel tegen betaling)?
  3. Hoe kan ik het mijn klanten (nog) makkelijker maken om hun aankoop in handen te krijgen?


Guido Thys
 


Praat met ons mee op

Van Spaendonck Groep B.V
Postadres
Postbus 90154
5000 LG . Tilburg

Bezoekadres:
Reitseplein 1
5037 AA . Tilburg
Tel: 088 652 00 50

Toegevoegd

U kunt verder winkelen of de bestelling afronden.

Afronden
MKB Servicedesk maakt gebruik van cookies
/7158/cookieverklaring-mkb-servicedesk.htm
 Meer informatie
 Melding sluiten