Digitale schaakcoach Chessity grijpt coronacrisis aan voor groei

“Ik ga me niet door de coronacrisis laten stoppen!”

07 april 2020

De coronacrisis heeft flinke gevolgen voor ondernemend Nederland, maar biedt ook mooie kansen. Janton van Apeldoorn van Chessity besloot zijn digitale schaakleraar gratis beschikbaar te stellen en zo voor te sorteren op toekomstige groe

Word lid van MKB Servicedesk

Wil je op de hoogte blijven van al het nieuws rondom corona en ondernemen?

Vóór de uitbraak van het coronavirus, timmerde Janton al flink aan de weg. Het familiebedrijf bestaat al tien jaar en biedt 300 scholen en meer dan 2000 kinderen een dagelijkse dosis schaken. 

De start van Chessity

Dit gebeurde niet van de ene op de andere dag. Janton vertelt: “We zijn gestart met Chessity op basis van de lean startup methode. Dat wil zeggen dat we elke keer de markt op zijn gegaan met een minimum viable product (MVP). Uiteindelijk zijn we met Tata Steel chess gaan samenwerken om weekenden te organiseren en scholen te benaderen.”

“We zijn toen op die scholen workshops gaan geven, dit bleek enorm te resoneren. Zo kwamen wij bij de doelgroep waar wij ons geld mee verdienen: de leerkracht. Daar zit onze educatieve waarde, ons platform biedt belangrijke 21e-eeuwse vaardigheden als: logisch nadenken, kritische beslissingen kunnen nemen en omgaan met frustratie.”

Opschalen door middel van AI

“Nu kwamen we op een probleem, de docenten in het basisonderwijs hadden over het algemeen niet zoveel met schaken. Als we wilden opschalen, moesten we daar iets op verzinnen. De programmeurs in mijn team hebben toen een robot gebouwd die het lesgeven uit handen neemt en de rol van de docent verandert in die van een coach.”

De coronacrisis slaat toe

Toen de coronacrisis zich aandiende, voelde Chessity de maatregelen van de overheid direct. De belangrijkste doelgroep was de scholen, als die dicht zijn, komen er geen nieuwe klanten.

“We zagen de omzet flink krimpen: onze oude klanten gaan nog wel door, maar we kregen geen nieuwe aanvragen meer.” 

“In februari hadden we al het vermoeden dat het mis zou kunnen gaan. We zijn toen samen gaan brainstormen over wat we konden gaan doen. Toen Rutte bekend maakte dat de scholen zouden gaan sluiten, hadden wij al een idee op de plank liggen.”

Omdenken

Janton besloot Chessity tijdelijk gratis aan te gaan bieden aan gezinnen. Een spannende stap, zeker aangezien dit een heel andere doelgroep is dan normaal. Zij mogen tijdelijk kosteloos gebruik maken van alle features van Chessity. 

“De ouders die vroeger Chessity gebruikten, zagen het vooral als ‘fun’. Er was geen noodzaak, die is er nu wel. Ouders willen niet dat hun kind de hele dag Fortnite speelt of Netflix aan het bingen is. Ik dacht misschien aan honderd gebruikers, maar inmiddels zijn er 3000 ouders ingeschreven en zijn er nu dagelijks 6500 kinderen aan het schaken.”

De gevolgen van explosieve groei

Zoveel inschrijvingen kon zijn systeem helemaal niet aan. “Nee, niet alles ging goed. Hier hebben we wel processen voor, dat noemen wij de fabriek. Mijn compagnon Marcel heeft vroeger namelijk nog in fabrieken zonder mobieltjes gewerkt en weet hoe het is als de automatisering niet op orde is. Hij heeft een team om zich heen om dat te fixen. Een aantal mensen zijn aan het micromanagen en Marcel kijkt naar het grote plaatje.”

“Nu gaan die processen goed, maar het komt nog regelmatig voor dat er iets niet goed gaat. Afgelopen vrijdag heb ik nog op persoonlijke titel een mailtje gestuurd om mensen te vragen of ze hun account betaald willen verlengen. Daar zaten mensen tussen die ik al beloofd had dat ze op een bepaald moment konden starten. Die stuurden mij vervolgens een boos mailtje terug. We moeten dus open en transparant zijn. We zijn maar een klein bedrijf, dus in zo’n situatie moet ook de klant helpen. Het is niet voor niks gratis.”

Van gratis gebruikers naar betalende klanten

Op dit moment mogen gezinnen tijdelijk gratis gebruik maken van de diensten van Chessity. Hoe haal je hier betalende klanten uit? Janton vertelt: “We zagen dat ouders ontzettend enthousiast waren over ons product, áls ze het gingen gebruiken. We hebben afgelopen weekend nog aan ouders gevraagd of ze ook zouden willen betalen voor Chessity. Dat wilden ze!”

Ondernemersles van Janton

Het lijkt erop dat Janton een goede oplossing heeft gevonden om zich met zijn bedrijf door deze crisis te slaan. Wat kunnen we leren van zijn aanpak? “Het begint allemaal met omdenken. Toen ik net uit loondienst kwam, was mijn eerste reactie voor uitdagingen altijd dat er resources bij moeten.“

“Toen ik bijvoorbeeld live ging met mijn website, kwamen er veel vragen binnen over een bepaalde puzzel. Mijn eerste reactie was dus dat ik een klantenservice afdeling nodig had. Toen zag ik mijn bankrekening snel leeglopen. Als ondernemer moet je dan naar je processen kijken: kan ik iets omdenken? Toen vond ik de oplossing dat mensen elkaar konden helpen met de puzzels. Dat is nu een betaald product!“

“In de afgelopen tien jaar heb ik aardig wat problemen op me af gekregen. Ik verwacht ook dat er de komende jaren nog meer komen. De basis is leren observeren, dan vertelt je klant zelf wat de oplossing is.”