De nieuwe midlifecrisis

DE COLUMN WEEK 21: door Rodien de Maar

20 mei 2008

Niet de Ferrari, niet de jonge meisjes, niet de Rolex en niet de dure tripjes naar Dubai zijn nog goed genoeg voor de man in zijn midlifecrisis. Dat is allemaal passé. De man die beseft dat er ooit een einde aan zijn leven komt, in paniek raakt en een statement wil neerzetten voor het daadwerkelijk zo ver is richt zich hedendaags op MVO. Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen.

De Ferrari laat hem koud, de jonge dames ook. In plaats daarvan wil hij iets achter laten. Zijn naam zuiveren en zijn geweten als het even kan ook voor hij aan de poort van Buddha moet verschijnen. Hij wil zijn naam koppelen aan gul, aan sociaal, aan geliefd, aan verantwoord. Hij wenst de wereld een beetje beter achter te laten. Als hij daarmee het middel heeft gevonden om zijn midlifecrisis aan te pakken, heeft hij mijn volle zegen. Want juist deze man is mijn voornaamste doelgroep.

MVO is vele dingen. Van duurzame producten tot sociale projecten in de buurt. Van bewust inkopen tot verantwoorde bedrijfsuitjes. Van milieubewust bezig zijn tot ijsjes halen voor je collega’s. Het is een groot scala van ‘goed’ beseffen, ‘goed’ voelen en ‘goed’ doen.

De man in zijn midlifecrisis heeft er dan ook heel wat voor over om zich goed te voelen door middel van het goed te doen en dan te beseffen wat voor goed dit daadwerkelijk heeft gedaan. Het kan zelfs een verslaving worden. Zo kan er al een school in India op zijn naam staan die hij alleen of met zijn bedrijf 100% heeft gefinancierd. En toch wil hij dat ziekenhuisje in Nairobi ook nog van de grond krijgen. Dit terwijl hij thuis via de biologische website en Fairfood aan zijn eten komt en hij op zijn werk een project organiseert waar alle collega’s elke maand een doorbetaalde vrijwilligers dag mogen opnemen om zo gezellig met de bejaarden om de hoek de stad in te gaan.

Dat hij hier personeelsbinding en imago branding voor terug krijgt is een bijzaak voor deze man. Ook goed voor het bedrijf aangezien de omzet en winst omhoog zal gaan, maar vooral goed voor zijn eigen hart. Minder stress, meer geluk, meer  bijzondere momenten in het leven die het aangenamer maken. Uiteindelijk zorgt dit voor tevredenheid die de midlifecrisis verjaagd. Dus eigenlijk ben ik geen MVO adviseur en organisator maar een midlifecrisis aanpakker van de hoogste orde. Dat maakt mij weer gelukkig. Een win win situatie. Laat de mannen met hun midlifecrisis maar komen.

Auteur: Rodien de Maar, adviseur Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen

Bekijk het profiel van Rodien op ons ondernemersnetwerk

Wil je ook voor de MKB Servicedesk schrijven?

Stuur een e-mail naar redactie@mkbservicedesk.nl