Online ondernemen in economisch uitdagende tijden

Wat zijn de kansen voor mijn webwinkel?

30 januari 2013

Economisch uitdagende tijden hebben verschillende uitwerkingen op verschillende branches. Dure aankopen worden uitgesteld, en dus worden duurzame goederen als auto’s, witgoed en bruingoed minder goed verkocht.

Andere branches floreren juist in economische crisistijden, zo zien de prijsvechters in de foodsector hun omzet stijgen. Webwinkels hebben de naam goedkoper te zijn dan hun offline soortgenoten en kunnen dus profiteren van een dergelijke prijsvechters-trend.

Onderzoek heeft uitgewezen dat mensen vaak het gevoel hebben dat ze goedkoper af zijn in een webwinkel, ondanks dat dit niet altijd het geval is. Als webwinkel kun je natuurlijk op dat gevoel inspelen door de prijzen van je producten extra onder de aandacht te brengen.

Hoe speel ik in op economisch uitdagende tijden?

Het is belangrijk om te weten dat net als in ‘gewone’ winkels minpunten de aankoopintenties sterker beïnvloeden dan pluspunten. Met andere woorden, zelfs als je de beste prijs hebt voor je product, dan zal een onhandige betaalprocedure de klant alsnog wegjagen. Verder speelt de lage prijsbeleving wel een rol bij het online shoppen, maar wordt door online shoppers nog méér waarde gehecht aan een goede service, een goed assortiment, de benodigde tijd en moeite om een aankoop te doen, en koopplezier. Om optimaal in te spelen op de consument die op zoek is naar de beste prijs, zorg je dus ook voor de juiste randvoorwaarden:

  • Zorg voor een goede promotie van je website

  • Zorg voor een goede bereikbaarheid (geen ‘zware’ animaties)

  • Zorg voor duidelijkheid met betrekking tot verzendkosten

  • Zorg voor een heldere navigatie op je website, zodat producten met een minimaal aantal kliks gevonden kan worden.

Kan ik op andere gebieden nog winst pakken?

Voor een webwinkel is het gemakkelijker dan voor een traditionele winkel manier om je markt te vergroten: Je kunt overwegen om je markt te vergroten door ook bestellingen uit de rest van Europa aan te nemen. Afhankelijk van de valutakoersen kan het interessant zijn om buiten de EU te gaan leveren. Houdt wel rekening met eventuele risico’s. Kijk goed naar wat er gebeurt in je markt en speel in op trends. Kijk voor meer kansen tijdens een recessie ook hier.

Op zoek naar financiering? Gebruik hiervoor de menigte! Kijk op www.mkbcrowdfunding.nl voor meer informatie.