Openheid banken hard nodig

Waarom verdwijnen veel kredietaanvragen in de prullenbak?

12 mei 2009

Je legt je ziel en zaligheid in je bedrijfsplan en hoopt op steun van de bank. Nog halverwege je presentatie krijg je een harde ‘nee’ van de bank te horen. Dag lening, dag bedrijf… Of niet?

Hoewel veel ondernemers tegen deze muur aanlopen, bieden banken weinig openheid over hun manier van werken. In De Volkskrant gaf een woordvoerder van de Rabobank vandaag toe dat de bank regelmatig aanvragen van bedrijfsplannen direct afwijst, zonder deze aanvragen te registreren.

MKB Nederland en de MKB Servicedesk willen de processen van banken beter in beeld krijgen. Regelmatig krijgen we bij de MKB Servicedesk vragen als: ‘Ik ga naar een bank en krijg geen geld. Wat nu?’

'Blijf vechten'

De oplossing? Bedrijfseconoom Leen Zevenbergen vindt dat je door moet blijven vechten. “Deskundigen raden je vaak af tot het einde door te vechten, maar blijf in je droom geloven,” aldus Zevenbergen in een van zijn columns.

Een centraal loket voor ondernemers zou ook uitkomst kunnen bieden. Met een overzicht van het aantal afwijzingen en de bijbehorende beweegredenen van banken, krijgen we ook een beter beeld van het aantal afwijzingen in de financiële crisis en kunnen we ook beter komen tot oplossingen voor het leningprobleem van veel ondernemers.

MKB Servicedesk

Bekijk ook nog eens het filmpje van de MKB Servicedesk in de Tweede Kamer, van het rondetafelgesprek over de financiële crisis. Onze boodschap? Banken, wees nou eens duidelijk!

Wat vind jij? Hoe moeten de banken omgaan met kredietaanvragen? En welke aanvragen moeten ze opnemen in statistieken? Wat adviseer jij ondernemers die geen lening kunnen krijgen? Het bijltje erbij neergooien?