MKB Servicedesk helpt ondernemers aan antwoorden

'Ondernemen.juist nu' interviewt Willem Overbosch

03 juli 2018

“Elke ondernemer heeft een aantal momenten – start, groei, ontslag, export, verkoop – waarop hij zoekt naar de juiste antwoorden op zijn vragen. Op elk van die momenten wil de MKB Servicedesk zorgen voor relevante informatie en passende oplossingen. Het doel is om de ondernemer daarbij vooruit te helpen.”

Dit zegt directeur Willem Overbosch van de MKB Servicedesk. “Wij beantwoorden ondernemersvragen snel en goed en zorgen voor veel informatie op onze website over alle facetten van het ondernemen. Als een vraag om meer expertise vraagt, schakelen we onze gespecialiseerde partners in. Naast onze drie founding partners zijn dat inmiddels ruim honderddertig bedrijven en instellingen.”

De MKB Servicedesk start binnenkort op deze site een rubriek,waarin vragen en antwoorden van ondernemers aan de orde komen. Aanleiding vormen de vele vragen die per e-mail of telefonisch bij MKB Servicedesk binnenkomen.

Overbosch zelf (achtergrond: bedrijfseconomie Maastricht, Esso, ict en logistiek) wilde een jaar of zes terug eigenlijk een dienst voor ketenmanagement opzetten, maar zag in die branche te veel concurrentie. “In het mkb lagen de kansen. Ik merkte dat ondernemers op zoek waren naar antwoorden op hun vragen. Ze konden en kunnen daarvoor mogelijk ook elders terecht, maar de MKB Servicedesk zet veel vragen en antwoorden op een groot aantal gebieden overzichtelijk op een rij. Wel zo gemakkelijk voor ondernemers, die toch al weinig tijd hebben. Wij zijn er voor de meewerkende directeur-eigenaar van een bedrijf tot ongeveer vijftig medewerkers en voor zzp’ers.”

Particulier initiatief

“Ik heb de MKB Servicedesk in 2005 opgericht als particulier initiatief”, aldus Overbosch (36). MKB-Nederland is één van de partners. Volgens Overbosch vullen beide elkaar goed aan. “MKB-Nederland richt zich voornamelijk op brancheorganisaties en niet op individuele ondernemers. Ik geef hen extra informatie door aan te geven welke vragen vanuit ondernemers bij de MKB Servicedesk binnenkomen. Daardoor heeft MKB-Nederland weer extra informatie die het helpt bij het lobbyen. Daarnaast mogen leden van MKB-Nederland direct vragen stellen via onze telefonische hulpdienst en krijgen zij aantrekkelijke kortingen op diensten en producten. Met de Kamer van Koophandel werken we op een aantal gebieden samen. Wij gaan door met onze dienstverlening, waar de Kamer moet stoppen.”

De recessieDe vragen van de ondernemers staan – niet verwonderlijk – sinds eind vorig jaar voor een groot deel in het teken van de recessie. “Hoe kom ik onder een huurcontract uit, hoe kan ik debiteuren ertoe bewegen sneller te betalen en dergelijke. Elke ondernemersvraag analyseren wij: wat zit er achter en waar gaat het om? Als iemand bijvoorbeeld zegt meer geld nodig te hebben, is het belangrijk om te weten of dat is om te investeren, bedoeld is voor werkkapitaal of voor meer kredietmogelijkheden. Dat soort zaken moet je weten, voordat je een ondernemer verder kunt helpen. Vervolgens adviseren we de ondernemer een businessplan te schrijven of geven hem op een andere manier advies, bijvoorbeeld door hem of haar te wijzen op het Besluit Borgstelling MKB kredieten (BBMKB). Daarnaast staan specialisten uit ons netwerk klaar om verschillende soorten hulp te geven.”

Klanten van Exact Software kunnen een gratis abonnement op de MKB Servicedesk krijgen. Hierdoor kunt u gratis, direct telefonisch ondernemersvragen stellen bij MKB Servicedesk en profiteert u van een aantrekkelijke korting op producten en diensten van de partners van MKB Servicedesk. Exact-klanten kunnen zich rechtstreeks aanmelden door deze link te volgen.

Bron: Ondernemen.juistnu