Een website als informatiegoudmijn

Column | Floris Vlasveld
Het nauwkeurig analyseren van de eigen website en het online gedrag van bezoekers kan MKBers een schat aan waardevolle informatie opleveren. Door het verkrijgen van inzicht is het resultaat van een website vaak flink te verhogen. De tools zijn voorhanden, de kennis is in de markt beschikbaar. Tijd voor het MKB om er mee aan de slag te gaan.

De grote jongens op internet doen het al. Als je bijvoorbeeld op de website van een bekende financiële dienstverlener terecht komt, kan je er vanuit gaan dat die website en de bezoekers regelmatig tot op detail geanalyseerd worden. Daarnaast is de kans groot dat je als bezoeker ongemerkt deelneemt in geautomatiseerde (en anonieme!) optimalisatietests.

 

Dergelijke ‘web analytics’ activiteiten zijn echter niet alleen nuttig voor multinationals. Ook voor het MKB is website analyse en optimalisatie minstens even interessant.

 

Wat is web analytics?

‘Web analytics’ is het meten, analyseren en reageren op website statistieken en trends. Het doel is om het rendement van de website te verbeteren en inzicht in het gedrag van bezoekers te krijgen. Het is één van de beste manieren om websites effectiever te maken, in termen van meer contactmomenten, een hogere online omzet, meer brochure downloads, et cetera. Zo goed zelfs, dat bedrijven die van hun website afhankelijk zijn, zich niet kunnen veroorloven om web analytics links te laten liggen.

 

Antwoorden op vragen

Waar komen onze bezoekers vandaan? Welke sleutelwoorden in zoekmachines gebruiken ze om op onze site te komen? Wat zijn de meest gebruikte “navigatiepaden”? Welke pagina’s hebben het hoogste afbreukpercentage? Het zijn vragen die met web analytics eenvoudig beantwoord kunnen worden. En met die antwoorden kun je de website van je bedrijf verbeteren. Dat geldt niet alleen voor multinationals, maar juist ook voor het MKB.

 

Yunoo scoort met web analytics

Yunoo, een internet startup die inzicht biedt in persoonlijke financiën, experimenteert sinds een aantal weken met website analyse en optimalisatie. Dat doen ze met behulp van Google Analytics en Google Website Optimizer, beiden gratis in het gebruik. In de eerste actie heeft Yunoo met een optimalisatietest op de homepage drie verschillende titels en drie “call-to-action” buttons getest. Het resultaat is opvallend: de combinatie van de beste titel en de beste knop levert Yunoo honderden extra aanmeldingen op. En dan hebben we het nog maar over een titel en een knop. Stel je eens voor wat dat soort verbeteringen voor de website van jouw organisatie kunnen betekenen!

 

Floris Vlasveld


Praat met ons mee op

Van Spaendonck Groep B.V
Postadres
Postbus 90154
5000 LG . Tilburg

Bezoekadres:
Reitseplein 1
5037 AA . Tilburg
Tel: 088 652 00 50

Toegevoegd

U kunt verder winkelen of de bestelling afronden.

Afronden
MKB Servicedesk maakt gebruik van cookies
/7158/cookieverklaring-mkb-servicedesk.htm
 Meer informatie
 Melding sluiten