Nederlandse ondernemers redelijk ontspannen in tijden van crisis

Geen stress en slapeloze nachten

23 mei 2013

In Europa hadden ondernemers in Nederland het minste last van stress, gezondheidsproblemen en slapeloze nachten als gevolg van de economische crisis. De Nederlandse ondernemers maakten wel de meeste overuren tijdens de crisis, zo’n extra 17 uur per week.

Dit blijkt uit de resultaten van het Ondernemers-DNA-onderzoek van verzekeraar Hiscox dat onderzoek deed bij 970 mkb-ondernemers in Nederland, Duitsland, Frankrijk en Groot-Brittannië.

Beaucoup de stress

De crisistijd was niet makkelijk voor veel ondernemers. Eén op de drie ondernemers gaf aan met extra stress te kampen als gevolg van de crisis. Dat valt mee, als je de cijfers uit de andere landen bekijkt: in Frankrijk ging ruim de helft (53%) van de ondernemers gebukt onder extra spanningen.

Nederlanders werkten het meest

Als het gaat om overuren werken, staan de Nederlandse ondernemers bovenaan het rijtje. Een derde van de ondernemers werkt gemiddeld 16,8 uur per week over tijdens de crisis. De Fransen werkten 13,7 uur over, de Duitsers 13,5 uur en de Britse ondernemers 12,5 uur.

Geen slapeloze nachten in Nederland

De Nederlandse ondernemers sliepen in vergelijking met andere Europese ondernemers prima tijdens de crisis. 1 op de 5 gaf aan last te hebben van slaapproblemen, dat aantal ligt in de andere landen veel hoger: Frankrijk (48%), Duitsland (38%) en Groot-Brittannië (38%).

Besparingen op salaris

De meeste ondernemers voelden de crisis wel in hun portemonnee. De Nederlandse ondernemers bezuinigden ten opzichte van ondernemers in de andere Europese landen met 26% het minst op hun eigen salaris. Ook sneden ondernemers in Nederland het minst in het salaris van werknemers: slechts 7 procent. In Frankrijk ligt dit aantal op 22 procent.

Investeringen door extra spaargeld

De crisis was voor veel ondernemers een financiële uitdaging. Een kwart van de Nederlandse ondernemers stak tijdens de crisis extra spaargeld in hun bedrijf, gemiddeld bijna €12.000,- De Duitse ondernemers die investeerden (22%) deden dat met gemiddeld bijna €32.000,-, Van alle landen investeerden de Franse ondernemers het vaakst (27%) met een gemiddeld bedrag van bijna €25.000,-.