Bouwen aan je bedrijf

Column | Karin Steenbrink en Sylvia Reerink

22 augustus 2012

Een paar maanden geleden schreef ik in een blog over de nieuwe internetstrategie die we voor onze webwinkel ziezoshop.nl aan het ontwikkelen zijn. Een interessant traject, dat er veelbelovend uitziet!

De komende periode gaan Sylvia en ik vol enthousiasme aan de slag om van onze webwinkel voor beterschapscadeautjes een online-marketingmachine te maken. Samen met een gespecialiseerd bureau hebben we een strategische marketingsessie gehouden, waaruit een paar belangrijke actiepunten naar voren kwamen. Zo gaan we ons voortaan primair richten op bedrijven die een beterschapscadeau naar een medewerker of relatie willen sturen. De cadeaus worden daarbij verder gepersonaliseerd en op maat aangeboden. Om meer grip te krijgen op dit idee hebben we een aantal P&O’ers gevraagd naar de manier waarop zij aandacht geven aan een zieke medewerker. En dan merk je dat er genoeg mogelijkheden zijn om onze diensten bij bedrijven onder de aandacht te brengen.

Bouwen aan het bedrijf

Om de conversie te verhogen, bieden we mensen die zich abonneren op onze nieuwsbrief een gratis boekje aan om te downloaden. Deze actie zijn we nu aan het voorbereiden en naast dat het heel leuk is om te doen, zijn er ook wat haken en ogen. Want het blijkt best lastig om zo'n boekje mooi te krijgen en technisch goed in de website te bouwen. Toch merken we wel dat dit is wat we willen: concreet 'bouwen' aan ons bedrijfje. Het gaat ons ook goed af, we hebben al veel leuke teksten, tips en ideeën verzameld. 

Continu vernieuwen

Ook hebben we tijdens de sessie met het bureau alle onderdelen besproken die we willen veranderen aan de website. Deze moet strakker en duidelijker worden en we willen meer met beeld doen, bijvoorbeeld foto's van ons kantoor, hoe we werken en hoe onze cadeaus eruit zien. Uiteraard horen foto's van het moment dat een zieke een cadeau uit onze winkel krijgt daar ook bij. Daarnaast willen we de homepage zo inrichten dat we acties sneller onder de aandacht kunnen brengen. Ook moet er een nieuwsbrief komen waarin we linkjes kunnen plaatsen en met actiecodes kunnen werken. Dat is een belangrijk onderdeel; snel kunnen inspelen op de vraag en continu vernieuwen. De volgende uitdaging is om met het hele plan binnen het budget te blijven, want met deze acties gaan de kosten natuurlijk voor de baten uit.

We hebben nu een prijsvraag uitgeschreven om de succesvolle slogan en een gouden tip te bedenken. Zo hopen we snel aan veel kwalitatieve bezoekers te komen. We zijn razend nieuwsgierig wat daar uit zal komen.

Karin Steenbrink

Lees ook het vorige blog van Karin over hun zoektocht naar optimaal resultaat.