Steven van Belleghem - De Conversation Manager

Hoe maak je je bedrijf 2.0?

02 augustus 2010

Er zijn steeds meer ‘goeroes’ die vertellen dat als je bedrijf nu nog niet 2.0 is.... het einde in zicht is. Maar de hardste schreeuwers zijn ook vaak de lelijkste. Ze vertellen wel wat je zou moeten zijn, maar niet hoe je dat wordt.

Web 2.0, Twitter, Facebook, co-creatie, communities….. een aantal termen waar enkele jaren geleden al over werd gesproken door een kleine groep marketeers, maar waar de massa nog geen weet van had. Er word vaak geroepen dat je bedrijf vandaag de dag wel 2.0 moet zijn. Het is natuurlijk makkelijk om te roepen wat je moet zijn, maar hoe je dat dan aan moet pakken blijft vaak een onbeantwoorde vraag.

Veranderingen in het medialandschap

Dat is in het boek ‘de Conversation Manager’ wel anders. Op heldere en haast bedeesde toon zet van Belleghem uiteen wat er in het hedendaagse medialandschap veranderd is. Hij legt uit waarom dat belangrijk is voor je bedrijf (betrokken klanten zorgen voor meer omzet)  om vervolgens het grootste gedeelte van het boek te wijden aan hoe jij dit zelf kan realiseren.

Spread the word

Het startpunt voor de Conversation Manager (zo noemt van Belleghem de marketeer nieuwe stijl) is merkbeleving en -identificatie door de klant. Wanneer de klant betrokken is bij je bedrijf zal deze makkelijk te activeren zijn om over jouw bedrijf te praten. En wat is nou een betere reclame dan klanten die rondvertellen hoe blij ze zijn met jouw producten of service?

Makkelijker gezegd dan gedaan

Dit is makkelijker opgeschreven dan gerealiseerd. Van Belleghem schetst eerlijk dat het geen makkelijke taak is die een van je medewerkers er even bij kan doen, maar dat dit vraagt om een omslag van het hele bedrijf. Het fijne is dat hij je wel stap voor stap het veranderingsproces doorloopt en praktische handvaten en interessante voorbeelden geeft over hoe je je klanten meer betrokken kan maken bij je eigen organisatie.

Juist ook voor het mkb

Het boek is weliswaar meer gericht op marketingmedewerkers van grotere bedrijven, maar het is ook zeker een zinvol boek voor ondernemers in het midden- en kleinbedrijf. De kansen en mogelijkheden van social media zijn juist ook voor het mkb groot. De inzet van social media vraagt namelijk om inlevingsvermogen, flexibiliteit en klantgerichtheid: waarden die bij de meeste mkb’ers goed vertegenwoordigd zijn.

Gelezen door Liesette Hensen