Aantal actieve twitteraars stijgt hard

Maar doen mkb'ers ook mee?

24 januari 2013

Nederland telde begin 2012 319.000 actieve twitteraars. In juli 2011 waren dat er nog 191.000. De populariteit van de microblogdienst groeit dus flink, maar ook onder bedrijven?

Om maar meteen het verlossende antwoord te geven: bedrijven doen nog nauwelijks mee. In de top 100, samengesteld door Twirus, valt tussen alle BN-ers, politici en kranten of televisieprogramma's slechts een enkel bedrijf te bespreuren, zoals de KLM. Niet echt een mkb-bedrijf. Kunnen we hieruit concluderen dat Twitter nog steeds (te) weinig wordt gebruikt door mkb'ers?

Nog niet overtuigd

Uit onderzoek van ING en De Zaak blijkt dat gemiddeld 34 procent van de mkb'ers zakelijk actief is op Twitter. Tweederde moet nog overtuigd worden van het nut van het gebruik van sociale media. We geven je drie redenen om een account op Twitter aan te maken:

  1. Je kunt zakelijke relaties en andere voor jou interessante personen of instanties volgen. Zo ben je direct op de hoogte van de ontwikkelingen binnen jouw branche;

  2. Uit onderzoek is gebleken dat ondernemers met meer dan honderd volgers 146 procent meer opdrachten binnenslepen;

  3. Je vindbaarheid op Google wordt beter.

Nog niet overtuigd? Hier hebben we nog meer voordelen voor je op een rijtje gezet.

Drempels

Genoeg voordelen dus, maar toch denken ondernemers dat het teveel tijd in beslag neemt. In het begin zal dat ook wel het geval zijn, maar op den duur kan je er juist tijd mee besparen. Je hebt immers je hele netwerk binnen handbereik.

Een ander bezwaar is dat ondernemers simpelweg niet weten wat het is en hoe het moet. Via internet of workshops kan je daar echter makkelijk achterkomen.

Toch maar eens proberen

Toch maar eens uitproberen, dat Twitter? MKB Servicedesk helpt je bij het aanmaken van een account, legt uit wat hashtags zijn en wat je wel en vooral niet moet . Veel plezier! 

Tip: als je eenmaal je account hebt aangemaakt, kun je ook MKB Servicedesk op Twitter volgen.

Reageren?

Gebruik jij al Twitter? En zo ja, wat levert het je op? Laat het MKB Servicedesk en andere ondernemers weten via onderstaand reactieformulier.