Miljoenenschade bij webwinkeliers door storing

8 miljoen schade door storing Rabobank

03 mei 2011

Webwinkeliers hebben ongeveer 8 miljoen euro schade geleden door de storing bij het internetbankieren van de Rabobank gisteren. Klanten konden ruim 24 uur niet internetbankieren en webwinkels konden van Rabobank geen betalingen ontvangen.

Dat berichtte Thuiswinkel.org vandaag.

Gevolgen voor webwinkeliers

Voor webwinkels betekende het niet bereikbaar zijn van de Rabobank een verlies van zo’n 100.000 transacties per dag. Ieder uur dat consumenten niet via Rabobank iDEAL konden betalen, liepen webwinkels circa € 275.000 aan inkomsten mis. Klanten van de Rabobank konden niet internetbankieren vanwege een DDoS-aanval. Naar schatting meer dan 10.000 webwinkels waren het slachtoffer van de aanval op de servers van de Rabobank.

Hoe in het vervolg te voorkomen?

Wijnand Jongen, directeur Thuiswinkel.org vindt dat de internetomgeving van banken nog veiliger moet en er een snellere notificatie-procedure opgezet moet worden bij Currence. Hij vindt het slecht dat webwinkels gister via de pers het nieuws over de storing hebben moeten horen. 'Er kan dan wel sprake zijn van overmacht, maar dat doet niks af aan de plicht die banken hebben om te zorgen voor robuuste betaalsystemen, waar webwinkels en consumenten op kunnen vertrouwen.'

Currence heeft volgens de 'belangenvereniging voor verkopers op afstand' in overleg vandaag toegezegd mee te willen werken aan een snellere en effectieve notificatie van de branche en aangesloten webwinkels. Een woordvoerder van de Rabobank benadrukt dat er op geen enkel moment inbreuk is geweest op de bancaire systemen zelf. De bank heeft onderzoek toegezegd en zal aangifte doen van de cyberaanval.

Bron: Thuiswinkel.org