Muziek draai je niet voor jezelf

Column | Welk systeem is het meest klantvriendelijk

21 januari 2013

Uit recent onderzoek blijkt dat muziek in de winkel gegarandeerd meer omzet oplevert. Muziek is daarom een belangrijk component voor ons als ondernemers. Maar dan moet je wel muziek draaien die je klanten willen horen. Welk systeem is daarvoor het meest geschikt?

  • 90% van de klanten zegt dat muziek in de winkel een reden is om binnen te stappen, tegenover een winkel zonder muziek.

  • 77% van de klanten zegt dat muziek een belangrijke factor is om de sfeer te verhogen.

  • 60% van de klanten zegt dat ze meer tijd in de winkel zouden spenderen wanneer ze muziek horen.

Het staat dus vast: muziek helpt je aan meer klanten. Het is dus niet de vraag óf je muziek draait, maar hóé je die muziek regelt. Zetten we simpel een radio aan achter de toonbank, gebruiken we een systeem met meerdere speakers, nemen we een muziek abonnement bij een aanbieder etc. etc.

Persoonlijke muzieksmaak 

Van al deze opties zijn er twee toch wel even het bespreken waard, namelijk de standaard radio en het abonnement met muziek op maat. Veel ondernemers laten hun persoonlijke voorkeur voor muziek meewegen in de keuze. Dit is veelal een verkeerde keuze. Als ondernemer, manager of werknemer hoor je graag je eigen muziek, het weerbericht, de file informatie en meer van dat soort zaken. Op deze manier zou je al snel op een normaal radio station uitkomen maar pas op: Muziek op de vloer is voor de klant, niet voor ons!

Radio valt af

De normale radio valt hierdoor al heel snel af. Hiervoor zijn verschillende redenen. Waar de één graag luistert naar Radio 538 of 3FM zal de klant hier geen boodschap aan hebben. Deze zal zich juist eerder irriteren aan een pratende dj die door de speakers van een winkel galmt. En laten we eerlijk zijn: Onze klanten irriteren is het laatste wat we willen.

Dan is er nog een belangrijk kenmerk van de radio, wat tevens een groot nadeel is. Op de reguliere stations zendt men reclame uit. Dus ook de reclame van uw concurrent! Stel je hebt een tapijthandel en in je winkel klinkt de weekaanbieding van een groot Zweeds warenhuis waarin ze hun tapijten aanprijzen... Pijnlijk!

Kosten

Muziek speelt een grote rol bij de verkoop in je winkel, besteed hier dus aandacht aan. De muziek moet passen bij de uitstraling van de onderneming en zal alleen dan toegevoegde waarde kennen. Laat de muziek door een professional leveren, zodat je er het optimale rendement uit haalt. Let ook op de kosten, want deze kunnen nogal uiteen lopen. Vergeet daarbij ook de kosten voor Buma Stemra & Sena niet!

Muziek via radio of via een muziekleverancier? Heb je aandacht voor je klanten, dan door een professionele leverancier.