Komkommertijd

Column | Wees voorbereid op onheil
De komkommertijd nadert, de periode waarin ‘klein nieuws’ veel aandacht krijgt om toch maar die krant of nieuwssite te vullen. Een échte (en ernstige) komkommertijd, die was er eind mei 2011. Het nieuws over mensen die stierven door het eten van komkommers bleef de hele zomer domineren. Met desastreuze gevolgen voor betrokken ondernemers.
Eind mei 2011 gaan in Duitsland mensen “dood door het eten van komkommers”. Komkommers zijn ineens helemaal uit de gratie en de verkoop van komkommers valt helemaal stil. Zeventig procent van de Nederlandse komkommers wordt normaal gesproken in Duitsland geconsumeerd. Iedereen schiet in de ‘preventieve paniek’ (zoals dat door Louise O. Fresco in de NRC zo treffend wordt omschreven).  De export van komkommers valt stil, miljoenen schade voor de Hollandse komkommertelers. En dat terwijl de Nederlandse komkommer juist veilig heet te zijn, zoals blijkt uit gedegen onderzoek. Maar hoe breng je zo’n boodschap nu nog onder de aandacht?
 
Steun hard nodig
In dit soort situaties mag je als ondernemer blij zijn als er een brancheorganisatie achter je staat. LTO-Nederland laat van zich horen en er komt zelfs steun en inzet op regeringsniveau, omdat de belangen enorm zijn. Als individuele ondernemer ben je niet tegen zoveel negatieve publiciteit opgewassen. Maar jouw omzet is wel ineens helemaal nada. Wat kan jouw branchevereniging betekenen als zich in jouw branche zo’n drama voordoet?
 
Rol brancheorganisatie
Voorbereid zijn, snel in actie komen en adequaat inspelen op de berichtgeving. Dat zijn belangrijke ingrediënten om plotselinge negatieve publiciteit tegemoet te treden. Hoe kun je dit nou aanpakken als branchevereniging? Allereerst: zorg dat ‘facts & figures’ beschikbaar zijn, breng het belang van de branche in kaart. Schat in welke tegenvallers in jouw branche kunnen opdoemen. Bedenk ook alvast wat je als branchevereniging bij zulke tegenvallers zou kunnen doen. Maak een medialijst, weet welke media en welke journalisten je wilt benaderen. Zorg dat je goed kunt monitoren wat er in de publiciteit speelt. Bereid je voor op twitter. Maak afspraken over de woordvoering en train je branchewoordvoerder(s) in het omgaan met journalisten. En zorg voor een lijst met voorbeeldbedrijven, waar je een journalist op bezoek kunt sturen om ‘van binnen uit’ te laten zien wat de situatie is. Hoe beter voorbereid, des te minder nog uit te zoeken als de publiciteitstorm losbarst, dus des te sneller in actie. Als branchevereniging kun je waarmaken dat je opkomt voor je aangesloten ondernemers.
 
Want het zal je maar gebeuren: zo’n komkommertijd zoals eind mei 2011. Bedenk dat in bijna iedere branche het onheil kan toeslaan. Vraag je branchevereniging om een actieve voorbereiding, ook al is er nu nog geen vuiltje aan de lucht. Niet alles is te voorkomen, maar goed voorbereiden en straks adequaat handelen: dat kan wel.

Hoe kom ik positief in een vakblad?

Welk bedrijf wil niet professioneel in de publiciteit verschijnen?
Free publicity is leuk, goed voor je imago en vaak ook voor je omzet. Hoe pak je zoiets aan? Het is de kunst om met slim gekozen nieuws op het goede...

Hoe komt mijn bedrijf in de publiciteit?

Drie tips voor een succesvolle voorbereiding
Publiciteit helpt je om onder de aandacht te komen van klanten en andere relaties. Positief nieuws is goed voor het bedrijfsimago. De hamvraag is: hoe...

Online publiciteit: wat doe je ermee?

Hoe ga je om met negatieve en positieve reacties op internet
Als ondernemer wil je consumenten overtuigen van de kracht van jouw producten en diensten. Reclame-uitingen, advertenties en mond-tot-mond reclame...

Praat met ons mee op

MKB Servicedesk
Postadres
Postbus 40273
3504 AB Utrecht

Bezoekadres:
Reactorweg 9a
3542 AD Utrecht
Tel: 088 652 00 50

Toegevoegd

U kunt verder winkelen of de bestelling afronden.

Afronden
MKB Servicedesk maakt gebruik van cookies
/7158/cookieverklaring-mkb-servicedesk.htm
 Meer informatie
 Melding sluiten