Omzet webwinkels stijgt met 9 procent

Benut jij je online kansen wel voldoende?

04 september 2013

Ondanks de crisis, groeit de omzet van webshops nog steeds. Nederlandse ondernemers met een webshop hebben het eerste half jaar van 2012, 9 procent meer omgezet dan in dezelfde periode vorig jaar. Daaruit blijkt maar weer: de online wereld biedt zóveel kansen. Benut jij die wel?

Terwijl de detailhandel onder druk staat, is de online verkoop van producten en diensten het eerste half jaar van 2012 gestegen naar 4,61 miljard euro. Een stijging van 9 procent, blijkt uit de Thuiswinkel Markt Monitor 2012-1. 

Stijging online verkoop

De online verkoop stijgt stabiel, volgens voorzitter Ed Nijpels van Thuiswinkel.org. Consumenten blijven meer en vaker online bestellen. Ze hebben de eerste zes maanden van 2012 gemiddeld vijf keer per week een online aankoop gedaan, een stijging van 7 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. In totaal zijn er in de eerste helft van 2012, 42 miljoen internetbestellingen gedaan: een groei van 15 procent. Vorig jaar was de groei 13 procent. 

Gemiddelde waarde: 110 euro

De gemiddelde waarde van de online bestellingen daalde met 5 procent naar een waarde van 110 euro. Oorzaak daarvan is de toename van de online verkoop van apps en downloads, die een lage waarde hebben en daarmee het gemiddelde omlaag trekken.

Hoe grijp ik online kansen?

Uit deze cijfers blijkt opnieuw: online liggen de kansen. Grijp ze! Het whitepaper 'Hoe bedien ik mijn klanten online?' vertelt je waar de online kansen liggen en hoe je die kunt benutten. Ben je bijvoorbeeld al (naast je fysieke winkel) een webshop begonnen? Lees in het artikel 'Hoe start ik een webwinkel?' alle tips over het starten van je eigen webshop. En het whitepaper 'Hoe start ik een webshop?' vertelt je hoe je in vijf stappen tot een eigen webshop komt. Denk daarbij ook aan de volgende zaken: