Ben jij al klaar voor SBR?

MKB Trends 2013: SBR standaard bij gegevensuitwisseling
De overheid heeft in samenwerking met marktpartijen besloten om Standard Business Reporting (SBR) te introduceren als standaard voor gegevensuitwisseling. Lees wat je moet doen om je bedrijf op tijd klaar te stomen.
Hoe kan ik voordeel halen uit SBR?
Klik hier
Meer inzicht in je bedrijfsvoering dankzij SBR
Lees verder
Welke fiscale kansen kan ik nog grijpen in 2013?
Klik hier
Hoogtepunten uit het webinar Fiscale Trends
Lees verder
De Belastingdienst, het Centraal Bureau voor de Statistiek, de Kamer van Koophandel, banken, accountants, administratiekantoren en softwareleveranciers gaan per 1 januari 2013 allemaal dezelfde standaard gebruiken om online gegevens uit te wisselen. SBR wordt dan ook het enige elektronische kanaal voor de aanlevering van (financiële) gegevens aan de overheid.
 
Verplicht
SBR is geen vrijblijvende oplossing, maar vanaf 1 januari 2013 verplicht. Vanaf die datum gaan de aangiftes voor vennootschapsbelasting en inkomstenbelasting via SBR. Het is van belang dat ondernemers hiervoor klaar zijn.
 
Wat moet ik doen?
Ondernemers die gebruikmaken van de diensten van een financieel tussenpersoon (accountant, fiscaal adviseur, administratiekantoor), moeten nagaan of deze op tijd klaar zijn voor de aanlevering in SBR. Ondernemingen die zelf hun fiscale aangiftes samenstellen en waarbij het systeem in verbinding staat met een ander systeem (system-to-system), moeten intern nagaan of de verantwoordelijke afdelingen op de hoogte zijn en tijdig de nodige aanpassingen doorvoeren. Verder is het van belang fiscale softwarepakketten en eigen specifieke softwaretoepassingen tijdig aan te passen. Voor de aanlevering van SBR via system-to-system-aanlevering aan Digipoort is een organisatiegebonden PKIoverheidcertificaat vereist. Dit certificaat kan worden aangevraagd bij een van de vier aanbieders van PKIoverheidcertificaten.
 
Waarom SBR?
Op basis van bedrijfsinformatie dienen ondernemers aangiftes in bij de Belastingdienst, doen subsidieaanvragen, stellen de jaarrekening samen en vragen krediet aan bij de bank. Ondernemers hebben dus belang bij betrouwbare informatie over hun bedrijfsvoering.
 
Het doel van SBR is administratieve lastenverlichting voor ondernemers. De informatie-uitwisseling tussen het bedrijfsleven en de overheid en overheden onderling wordt hiermee verregaand gestandaardiseerd, geharmoniseerd en gedigitaliseerd. SBR werkt met een wereldwijde rapportagetaal XBRL (eXtensible Business Reporting Language) en een set van gestandaardiseerde gegevens- en rapportage-elementen (taxonomie). Hiermee kunnen gegevens overal op dezelfde manier worden vastgelegd en hebben ze steeds dezelfde betekenis.
 
Meer specifieke informatie over SBR staat op www.sbr-nl.nl/werken-met-sbr/ondernemers/.

"Bank is niet meer beginpunt bij kredietaanvraag"

Interview met Rinke Zonneveld van het ministerie van EL&I
Rinke Zonneveld is directeur Entrepreneurship van het Ministerie van Economie, Landbouw en Innovatie. Hij weet precies waar de kansen liggen voor...

Bankencrisis: Hoe kom ik nog aan geld?

Verdiepingstips om je kans op financiering te vergroten
Donkere wolken pakken zich samen in de wereld van bancaire financiering. Zeker voor de kleine kredietaanvraag ziet het er uiterst treurig uit. Hoe kun...

Praat met ons mee op

Van Spaendonck Groep B.V
Postadres
Postbus 90154
5000 LG . Tilburg

Bezoekadres:
Reitseplein 1
5037 AA . Tilburg
Tel: 088 652 00 50

Toegevoegd

U kunt verder winkelen of de bestelling afronden.

Afronden
MKB Servicedesk maakt gebruik van cookies
/7158/cookieverklaring-mkb-servicedesk.htm
 Meer informatie
 Melding sluiten