Hoe kan ik universitaire kennis van studenten gebruiken in mijn onderneming?

Universitaire kennis kan je waardevolle inzichten geven

22 augustus 2012

Een mkb-onderneming en universitaire kennis breng je misschien niet meteen met elkaar in verband. Toch blijken de ‘denker’ en de ‘doener’ in de praktijk juist goed bij elkaar te passen.

Een belangrijke vraag die universitair opgeleiden vaak stellen is: Waarom? Waarom zijn dit jouw klanten, waarom is dit jouw leverancier, waarom is dit op deze manier georganiseerd? Door het nadenken over de antwoorden op deze vragen kom je terug bij de kern van je bedrijf, wat kan leiden tot waardevolle inzichten. Met de universitaire student kun je van gedachte wisselen over je bedrijf. Iemand van buiten heeft een frisse blik en denkt ‘out of the box’.

Ook kan iemand met universitaire kennis jou helpen met het afhandelen van zaken waarvoor specifieke kennis nodig is; bijvoorbeeld met het schrijven van een businessplan om een kredietaanvraag bij de bank te doen. Waarom zou je kiezen voor studenten?

Voordeel van studenten

Natuurlijk kun je voor dit soort zaken ook een adviseur inschakelen die al lang en breed zijn studie heeft afgerond. Want, denk je misschien, zo'n student komt net kijken. Toch zijn er verschillende voordelen aan het inzetten van studenten. Aan universitaire kennis hangt namelijk meestal een flink prijskaartje. Wanneer je kiest voor studenten, wordt universitaire kennis betaalbaar. Een student kun je vaak inhuren voor een vast bedrag en voor een tijdelijke periode. Dit maakt het mogelijk om snel iemand te vinden die een specifieke taak uitvoert op projectbasis.

Wat ook een voordeel van de keuze voor studenten is, is het enthousiasme dat je ervoor terugkrijgt. Studenten zijn vaak erg gedreven als ze hun universitaire kennis kunnen inzetten in de praktijk. Ook beschikken zij over de meest actuele kennis en zijn ze goed in specifieke onderwerpen als social media, duurzaamheid en het nieuwe werken.

Voorbeelden van producten

Wij kunnen je in contact brengen met universitaire studenten. Voorbeelden van vragen waarvoor je bij ons terecht kunt:

  • Marktonderzoek: Wie is mijn doelgroep? Wie zijn mijn concurrenten? Sluit mijn product aan bij de markt?

  • Businessplan/ondernemingsplan: Ik wil een nieuw bedrijf beginnen of mijn bedrijf uitbreiden, hoe stel ik een businessplan op?

  • Tevredenheidsonderzoek: Zijn mijn klanten tevreden over mijn product?

  • Marketing: Heeft mijn bedrijf wel voldoende naamsbekendheid? Bereik ik mijn doelgroep? Op welke wijze kan ik mijn doelgroep beter bereiken?

  • Informatie Technologie: Ik wil een internet-homepage, maar hoe zet ik die op? Op welke wijze kan ik mijn interne informatie-uitwisseling organiseren?

  • Logistiek: Is mijn transportnetwerk wel efficient? Kunnen we goedkoper produceren? Hoe worden de voorraadkosten lager?

  • Financieel: Hoe kan ik mijn kosten het beste beheersen? Is het administratiesysteem nog wel afgestemd op de huidige eisen?

  • Kwaliteitszorg: Steeds meer afnemers eisen een ISO-certificaat, maar hoe kan ik aan die eis tegemoet komen?

  • Ondernemingsrecht: Wat zijn de consequenties van nieuwe wetgeving voor ons bedrijf? Komt onze onderneming in aanmerking voor subsidie? Welke ondernemingsvorm (eenmanszaak, vereniging, VOF, BV, Commanditaire Vennootschap etc.) moet ik kiezen?

  • Brainstorm: Ik heb een vraagstuk waarover ik wil brainstormen met een aantal studenten. Hoe pak ik dit aan?

Auteur

UniPartners Utrecht