'Aan MKB Servicedesk heeft onze bus een goed nieuw baasje'

Ondernemer in beeld | Van rijdend kantoor naar ondernemersbus

20 februari 2013

Vijf jaar lang reden Celine Morelisse en Chantal Verweij van 7causes door Nederland met een grote schoolbus, ingericht als kantoor. Nu geven de twee ondernemers het stokje door aan MKB Servicedesk, die de bus inzet om het verhaal van ondernemerschap te verspreiden.

Naam: Celine Morelisse

Bedrijf: Marketing- en communicatiebureau 7causes

Functie: Mede-eigenaar met Chantal Verweij

Opgericht: 2007

Bedrijfsvorm: vof

Personeel: geen

Een rijdend kantoor

Het was vijf jaar geleden tijdens een telefoongesprek tussen ondernemers Celine Morelisse en Chantal Verweij dat het idee voor een rijdend kantoor ter sprake kwam. "We stonden allebei balend in de file, ik naar Amersfoort, zij naar Den Haag. We grapten: 'Hadden we maar een rijdend kantoor, dan konden we tenminste nog werken in de file.' Dat idee nam steeds serieuzere vormen aan en uiteindelijk stond hij in de straat: een grote schoolbus, ingericht als kantoor."

Werken onder de Euromast

Met de omschrijving 'rijdend kantoor' overdrijft Celine niks. Het was namelijk bijna dagelijks dé plek waarin zij en compagnon Chantal hun zaken deden. "Hadden we een afspraak in Rotterdam, dan zette we de bus tussen de toeristenbussen bij de Euromast. 's Ochtends hard werken en sparren met elkaar, daarna naar de afspraak en vervolgens weer nabespreken in de bus."

NIeuwe klanten

Ook al waren de zijkanten van de bus beplakt met de bedrijfslogo's van 7causes, Chantal en Celine hebben de bus niet als promotiemiddel ingezet. "Hij diende echt een logistiek doel. En we wilden voorkomen dat we bekend zouden staan als 'die meiden van de bus'. Wij zijn ook goed in ons werk zónder bus. De bus is niet ons kenmerk, onze kwaliteit is dat. Maar de bus heeft ons wél nieuwe klanten opgeleverd. 'Als jullie dít voor elkaar krijgen, dan ondernemen jullie met lef,' zeiden nieuwe en potentiële klanten tegen ons. Het gaf hen vertrouwen in ons."

Van Parijs tot het strand in Scheveningen

De bus heeft al veel avonturen beleefd. Zo is hij eens in Parijs geweest, toen Celine en Chantal hem uitleenden als 'hoofdkwartier' van één van de teams van de Roparun. "En hij heeft in weilanden gestaan, op het strand in Scheveningen, aan het water in Nijkerk. Noem maar op! Ik zeg maar zo, met dit kantoor werk je altijd op a-locatie." Toch zeggen de twee ondernemers hun rijdend kantoor gedag, na vijf jaar rondrijden, omdat ze hem de komende jaren minder gaan gebruiken vanwege een geplande reis.

MKB Servicedesk nieuwe eigenaar

De nieuwe eigenaar van de bus is MKB Servicedesk en daar is Celine blij mee. "Het is net alsof je je huisdier naar het asiel moet brengen, omdat je niet meer voor hem kán zorgen terwijl je hem eigenlijk niet weg wil doen. Wat kun je dan beter wensen dan een goed nieuw baasje? En dát heeft hij aan Willem Overbosch. Toen hij de 'te koop-stickers' op de bus zag, rénde hij erop af, al 'die bus koop ik!' roepend." En ik denk dat de bus MKB Servicedesk en het ondernemerschap verder kan helpen. Ik weet hoe leuk mensen de bus vinden, hoe graag ze binnen een kijkje komen nemen. Met de bus kan de Servicedesk dichter bij ondernemers komen en persoonlijk contact met hen opbouwen in plaats van alléén online."

Auteur

Lenneke Arts