Ook de Chinese servicesector biedt kansen

Column Robin Tabbers | Verbonden aan Advocatenkantoor Shanghai

21 november 2013

Aanvankelijk werd China vooral gezien als het land om goederen uit te importeren en naar te exporteren, en als gevolg hebben weinig buitenlandse servicebedrijven lange tijd weinig geïnvesteerd in China. De vraag naar hoogwaardige services groeit echter enorm, met kansen voor buitenlandse serviceproviders. Nederland kan daar als dienstenland een grote rol in spelen.

Whitepaper 'ondernemen in China'

Neem bijvoorbeeld Webpower. Dit bedrijf wordt gezien als de grootste distributeur van email en online marketing in China. MVRDV is hier bekend vanwege haar innovatieve concepten en Marco Klein en partners heeft in korte tijd een naam opgebouwd voor must-have video-bedrijspresentaties voor multinationals en lokale Chinese overheden. 

Northern Light levert concepten en ontwerpen voor de nieuwste en grootste museums in China, Energize is succesvol in online branding en Friesland Campina richt in samenwerking met de Wagening Universiteit een ‘kenniscentrum zuivel’ op in China.

En vanuit een andere servicehoek is er R&P China Lawyers, een Chinees advocatenkantoor opgezet en gedreven door Nederlandse ondernemers. Voor al deze bedrijven is China één van de belangrijkste markten, zo niet dé belangrijkste.

Hoe word je succesvol?

Voor Nederlandse bedrijven biedt de servicesector veel kansen. Dit komt mede doordat Chinese bedrijven op dit gebied een duidelijke achterstand hebben. Chinese servicebedrijven ogen in het algemeen minder geavanceerd dan Westerse, terwijl de vraag zowel op het gebied van kwaliteit als kwantiteit razendsnel groeit.

Gevestigde Nederlandse bedrijven kunnen bouwen op vernieuwende productontwerpen en ontwikkeling, innovatieve technologie, creatieve oplossingen en management know-how. China is ook voor kleine bedrijven een ideale omgeving: een klein, wendbaar bedrijf heeft de flexibiliteit om niche sectoren of nieuwe markten te bedienen, en te reageren op de markttrends of deze zelfs te leiden.

Het Nederlandse bedrijf Webpower bijvoorbeeld is best succesvol in Europa, maar echt marktleider in China. Daarnaast beginnen Chinezen bedrijven de waarde van services als reclame, advies, marketing en branding te (h)erkennen.

Specifieke kansen door de Shanghai Free Trade Zone

De Shanghai Free Trade Zone (FTZ) is recentelijk met veel fanfare geopend. Deze zone zal worden gebruikt om nieuwe initaitieven op het vlak van (mindere) regelgeving uit te proberen, met een speciale focus op de servicesector. Volgens berichtgeving kunnen buitenlandse bedrijven gemakkelijker bepaald soort bedrijven opzetten zoals callcentra en entertainmentbureaus, internetinformatie- en softwareservices, reisadvies- en organisatie bureaus en gezondheidszorg.

Al met al kun je zeker stellen dat China niet meer zozeer het land van de goedkope productie is. Het groeit zeker als grote afzetmarkt voor producten, maar de vraag naar hoogwaardige services groeit eveneens. Veelbelovende Nederlandse servicebedrijven zullen volop de kans krijgen om er succesvol zaken te doen.

Auteur

Robin Tabbers