"Gelukkig zijn er bedrijven die nog sneller groeien dan wij"

Column | FD Gazellen: MKB Servicedesk is erbij

29 november 2017

Vlak voor Sinterklaas vond de uitreiking plaats van de FD Gazellen 2013 voor de regio-finale Gelderland, Utrecht en Flevoland. Wij waren erbij met de MKB Servicedesk. Niet voor de gezelligheid, maar omdat we waren genomineerd. Drie jaar op rij meer dan 20 procent groei, waarvan twee jaar met winst, was goed voor een nominatie in de categorie tot 2 miljoen euro omzet.

Wat mij betreft is die nominatie zelf al een onderscheiding. Genomineerd zijn is al heel wat. Toch wil je natuurlijk ook winnen. Maar helaas waren er enkele bedrijven die nog sneller groeien dan MKB Servicedesk. Nou ja: helaas. Gelukkig zijn er bedrijven die nog sneller groeien dan wij. Zo lang wij met meer dan 20 procent per jaar groeien, mag wat mij betreft elk bedrijf sneller groeien dan MKB Servicedesk. Dat zou fantastisch zijn voor Nederland. En ook daarom feliciteer ik ContactCare van harte met de overwinning. Jullie hebben het helemaal verdiend en het is jullie van harte gegund!

Tegelijkertijd was het een dag van overpeinzing. Niet alleen vanwege onze nominatie, ook omdat we onlangs ons boek Eerste hulp bij Groeien lanceerden, gericht op ondernemers die door het eerste kantelpunt heen moeten groeien. En vergis je niet, dat zijn er nogal wat. Slechts 5 procent van de ondernemers in Nederland lukt het om door de grens van tien medewerkers heen te groeien.

Waarom zo weinig? Daarvoor zijn heel veel redenen van buiten het bedrijf te bedenken, maar een belangrijke oorzaak ligt bij de ondernemer zelf. Groei vraagt aanpassingsvermogen, groei vraagt van je dat je je eigen rol herziet, groei doet pijn. Van pionier. Het kan simpelweg niet anders. Maar dat wil niet zeggen dat je niet meer kan ondernemen. Zeker niet.

Leidinggeven

MKB Servicedesk is ook een snel groeiende organisatie. En mijn uitdaging zit daarbij in het vinden van balans en rust binnen het bedrijf. Vooral in mijn uitstraling naar het team. Altijd maar jagen is niet goed, dat geeft onrust. Maar hoe zorg ik voor die balans? Hoe zorg ik voor voldoende energie bij iedereen? Hoe leid je iedereen de goede kant op, zonder verlies aan focus? Ik ben en blijf ondernemer, maar weet ik ook als manager waar we heen gaan?

Bij de uitreiking van de FD Gazellen, noemde Kees de Jong, van onder meer Sparks Leadership, MKB Servicedesk ”de steun en toeverlaat van het mkb”. Dat is weliswaar geen prijs, maar wel een onderscheiding. Een enorm compliment na zeven jaar hard werken. En het schept ook de verplichting om hard vooruit te blijven gaan. Om nieuwe wegen te blijven onderzoeken en voorop te blijven lopen. Om nieuwe ontwikkelingen te testen en erover te schrijven. Om ondernemers te prikkelen om net even die extra stap in het onbekende te zetten. Daarmee helpen we ondernemers en ondernemingen te groeien. En dat is wat Nederland nu nodig heeft.

Auteur

Willem Overbosch