Met goed score op zak, op weg naar méér

Ondernemer in beeld ElkeDagBeter Award | Christiaan van de Vegt

24 juli 2017

Drie mkb-bedrijven werden in 2013 genomineerd voor de ElkeDagBeter Award, waaronder Bakkerij Verba. Het bakkersbedrijf met drie vestigingen won met de nominatie een coachingssessie met Mario Bierkens. Directeur Christiaan van de Vegt: “Elke medewerker krijgt bij Bakkerij Verba verantwoordelijkheid, tot aan de leerling aan toe.”

Bedrijf: Bakkerij Verba

Ondernemer: Christiaan van de Vegt

Jaaromzet: 1 miljoen euro

Medewerkers: 20

Rechtsvorm: BV

ElkeDagBeter Award

MKB-Nederland organiseerde in 2013 de ElkeDagBeter Award, de award voor het bedrijf dat het meest duurzaam met zijn werknemers omgaat. De award is onderdeel van de campagne ElkeDagBeter.nu van MKB-Nederland en het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. Dit omdat door vergrijzing de komende jaren een tekort aan arbeidskrachten ontstaat. Wil je ook in de toekomst verzekerd zijn van goede werknemers, dan moet je nú investeren in mobiliteit, gezondheid en scholing.

Competitie tussen vestigingen 

Bakkerij Verba is een moderne bakkerij met drie vestigingen in het zuiden des lands. Het bedrijf is in veertig jaar uitgegroeid tot moderne bakker. Niet alleen voor klanten, maar ook voor de medewerkers. Elke medewerker krijgt bij Bakkerij Verba verantwoordelijkheid, tot aan de leerling aan toe. Maar er is geen afrekencultuur. De verschillende vestigingen gaan de competitie aan, wat de omzet ten goede komt. En medewerkers volgen opleidingen op maat.

Hoe kun je wat je vandaag doet, morgen nog beter doen

Van de Vegt van Bakkerij Verba: “Mario is langsgekomen op een van onze teamavondjes, en we hadden er zin in. Want we doen het dan wel goed, we willen meer. Het houdt niet op als je goed scoort. Met Mario hebben we een fantastische avond gehouden rond het thema: hoe kun je wat je vandaag goed doet, morgen nog beter doen. Mario had goede tips als ‘stel je werkzaamheden niet uit’. Maar hij liet ook aan de hand van praktijkvoorbeelden zien dat de manier waarop je medewerkers laat leren een groot verschil kan maken. Klantvriendelijkheid bijvoorbeeld kunnen medewerkers beter in de praktijk leren dan van papier. Als je ze met een tientje de stad in laat gaan om voorbeelden van klantvriendelijkheid te verzamelen, ervaren ze zelf de noodzaak en heb je meteen mooi discussiemateriaal.”

Ondernemen is topsport, je mag nooit verslappen

Mario Bierkens van Intenza: “Wat me meteen opviel toen ik aanschoof bij de teamavond van Bakkerij Verba was de trots die iedereen uitstraalt. Daardoor kun je alleen maar beter worden in je werk. Ik heb het team aan de hand van een driestappenplan laten zien hoe je het elke dag beter kunt doen. Want al doe je het goed, net als een topsporter mag je nooit verslappen. Stap 1 is: Geef als ondernemer het goede voorbeeld en vraag feedback. Stap 2 is: Leren moet je regisseren. Integreer leren in je werkwijze, doe het er niet naast. Stap 3 is: Maak leren leuk. Stap eens uit je eigen universum, volg eens een training buiten je bedrijf. Of sluit de werkdag af met de vraag ‘wat ging goed en moeten we morgen zeker vasthouden en wat kan beter?’ Of begin iedere dag met 5 minuten training.”

Tip van Mario: “Geef net als Christiaan je medewerkers verantwoordelijkheid en vertrouwen. Trotse medewerkers maken verschil.”