De operatie van je huisdier kijken op YouTube

Ondernemer in beeld | Robbert Kermani
In veel opzichten is dierenarts Robbert Kermani een trendsetter binnen zijn eigen beroepsgroep. Hij bouwde zelf de website van zijn dierenpraktijk, begon met Facebook en Twitter en liet korte videofilms maken van het werk bij Mijn Dierenkliniek. Gevolg: de website van mijndierenkliniek.nl dient nu als rolmodel tijdens cursussen social media.
Je website klaarmaken voor de toekomst?
Klik hier
Download het whitepaper!
Naar MijnMKB
Haal jij het maximale uit je netwerk?
Klik hier
Doe de online ondernemen scan!
Lees verder
Naam: Drs. Robbert Kermani
Onderneming: Mijn Dierenkliniek
Leeftijd: 35 jaar
Bedrijfsvorm: BV
Aantal medewerkers: 4 dierenartsen (parttime), 8 assistentes (6 fulltime, 2 parttime)
 

Digitale spaarkaart

Kermani is in nóg een opzicht een trendsetter: hij werkt met een digitale spaarkaart voor zijn klanten. “Het idee is eigenlijk ontstaan, doordat mensen hier soms vier a vijf keer achter elkaar kwamen en gekscherend zeiden: 'We kunnen wel een strippenkaart nemen'. Dat idee heeft mij niet losgelaten.”

Met de kaart wil Kermani toegevoegde waarde bieden zoals bij een lidmaatschap van een club. Klanten krijgen met de kaart korting op onder meer voeding en vaccinatie. “Die korting betaal ik uit eigen zak, maar dat heb ik er voor over. Ik wil een 'wij-gevoel' creëren: het is jouw dierenkliniek!” Het succes van de spaarkaarten bewijst dat Kermani daar goed in is geslaagd: er zijn inmiddels al tweeduizend spaarkaarten verspreid. 
 

Start praktijk

Dat Kermani zo vooruitstrevend is, komt misschien wel door het feit dat hij nog 'vers van de pers is': hij is eind 2007 afgestudeerd als dierenarts en neemt na 2,5 jaar in loondienst gewerkt te hebben, een praktijk in Leiden over. In datzelfde jaar bouwt hij een website, maar heeft dan geen tijd om daar volledige aandacht aan te besteden. “Eerst moest ik alles op de rit krijgen in de dierenkliniek: het personeel leren kennen en dergelijke.” Daarna kan Kermani weer aandacht gaan besteden aan de website. Zoals het opzetten van socialmedia-accounts. Mijn Dierenkliniek is vooral actief op Twitter en Facebook. “In januari 2012 ben ik daar echt goed mee begonnen.”
 
Die inzet van social media werpt duidelijk zijn vruchten af. “Ik krijg heel veel reacties van klanten, vooral via Facebook. Het leuke is dat je via Facebook foto's kunt laten zien van bijvoorbeeld een operatie. Het is niet praktisch als de eigenaren van een huisdier lijfelijk aanwezig zijn bij een operatie, maar door middel van Facebook kun je ze wel deelgenoot maken.”
 
De inzet van social media als communicatiemiddel levert Kermani niet alleen positieve reacties van klanten op, maar ook lof binnen de eigen beroepsgroep. 
 

Tools

Kermani doet het allemaal zelf. “Ik ben een beetje een control-freak. Meestal post ik 's avonds nog even een fotootje.” Voor nieuwe posts op Facebook gebruikt hij het programma zelf. Voor Twitter gebruikt hij het beheerprogramma Hootsuite, waarmee je meerdere social media-accounts kunt bedienen. “Ik moet mij alleen nog wat meer gaan verdiepen in Google+.”
 
Waarom zijn social media voor hem zo belangrijk? “Ik vind het belangrijk dat mensen weten wat je doet. Bovendien kan ik zo laten zien hoe wij werken met de modernste technieken.” Als voorbeeld noemt Kermani de toepassing van gas-narcose bij konijnen. “Dat is veiliger dan injectie-anesthesie.”
 

Transparantie

“Ik vind het belangrijk dat mensen weten wat je doet”, antwoordt Kermani op de vraag waarom hij al die communicatiekanalen inzet. “Bij de keuze van een dierenarts zijn mensen steeds meer op zoek naar referenties. En het is leuk wanneer de assistentes horen dat mensen ons gevonden hebben via internet. 
 
Hij streeft ernaar de frequentie van berichten op Twitter op te voeren. “Nu zijn het twee tot drie berichten per week op Facebook en vier tot vijf op Twitter.” Kermani ziet dat nog niet zo gauw iemand anders van de dierenkliniek doen. “Ik heb een bepaalde manier van schrijven. Dat zie ik iemand anders niet zo gauw doen. En als ik een spelfout maak, dan ik maak ik die graag zelf.”
 

Video

Om de transparantie te vergroten heeft Kermani anderhalf jaar geleden ook een eigen YouTube-kanaal voor Mijn Dierenkliniek opgezet. Kermani is daarmee in zijn branche uniek. “Er staan nu twee informatiefilms online en er staan er tien op de rol.”
 
Het produceren van de video's – over specifieke onderwerpen als ontworming en blaasontsteking van een konijn, maar ook een presentatie van de dierenkliniek zelf – besteedt Kermani uit. De gemiddelde lengte van de video's is anderhalve minuut. “Het moet vooral leuk zijn om naar te kijken en te delen. Mensen krijgen op die manier snel een goede indruk van onze praktijk en onze manier van werken.”
Klanten zeggen nu trots tegen familie, vrienden en kennissen: ‘Kijk, dat is mijn dierenkliniek!'

Zo wordt Mijn Dierenkliniek ieders dierenvriend

'Mensen delen hun ervaringen bij onze klinieken op social media, waardoor wij nieuwe klanten krijgen'
In veel opzichten is dierenarts Robbert Kermani een trendsetter binnen zijn eigen beroepsgroep. Hij bouwde zelf de website van zijn dierenpraktijk, begon met Facebook en Twitter en liet korte videofilms maken van het werk bij Mijn Dierenkliniek. Gevolg: de website van mijndierenkliniek.nl dient nu als rolmodel tijdens cursussen social media.
zo-wordt-mijn-diertenkliniek-ieders-dierenvriend-20514171235.png

Praat met ons mee op

MKB Servicedesk
Postadres
Postbus 40273
3504 AB Utrecht

Bezoekadres - kantoor Agency No9:
Spaklerweg 53
1114 AE Amsterdam
Tel: 088 652 00 50

Toegevoegd

U kunt verder winkelen of de bestelling afronden.

Afronden
MKB Servicedesk maakt gebruik van cookies
/7158/cookieverklaring-mkb-servicedesk.htm
 Meer informatie
 Melding sluiten