Zorg dat je website klanten oplevert

Tips om traffic te krijgen

21 januari 2013

Je kunt nog zo’n mooie website hebben, maar als niemand het kan vinden, heb je er niets aan. Daarom wat tips om te zorgen dat je ‘traffic’ krijgt op je website en daarvan de vruchten kunt plukken.

Het internetlandschap is flink vereenvoudigd de afgelopen jaren. Moest je vroeger nog zorgen dat je bij vijf grote zoekmachines goed naar voren kwam, tegenwoordig draait alles om Google. Scoor je hoog bij Google, dan trek je automatisch meer mensen naar je website. Goed scoren bij zoekmachines is namelijk nog steeds de belangrijkste manier van bezoekers trekken.

Zoekmachines

De tien belangrijkste zoekmachines trekken 95 procent van het ‘zoekverkeer’ op internet naar zich toe, blijkt uit onderzoek. In Nederland is Google zelf goed voor ruim 95% van het zoekmachine gebruik. Van alle pagina’s die er bestaan moet jij zorgen dat je bij de top tien over het onderwerp zit. Dan staat je pagina namelijk nog op de eerste zoekpagina. Veel mensen haken af als ze verder dan één zoekpagina moeten bekijken. Hoe kom je dan zo hoog? Een paar zaken waar Google naar kijkt.

Aantal links naar jouw site

Hoe meer grote sites naar jouw linken, hoe betrouwbaarder jouw site dus is. Mede hierdoor is Google zo’n succes geworden.

Hoeveelheid informatie op de site

Als je veel pagina’s hebt, heb je dus ook veel informatie te bieden. Google pikt dit op en ook dat bepaalt je ranking. Het gaat hier echter wel om aantallen als duizend pagina’s en meer. Dus als jouw pagina puur is om één ding te promoten, heeft het geen zin om duizend pagina’s te vullen.

Regelmatig nieuwe informatie

Als je vaak update, staat er vaak nieuwe informatie op je site. Google schat je dan hoger in dan een site waar teksten al twee jaar hetzelfde zijn.

Goede keywords

Je kunt je site bepaalde sleutelwoorden meegeven. Dit kan door de metatags, door het eerste regeltje op je website of door de omschrijving die je meestuurt als je de pagina bij de zoekmachine aanmeldt. Het is bijvoorbeeld heel handig als de belangrijkste zoekterm in je domeinnaam zit. Gaat je pagina over een schilderbedrijf noem je site dan theojanssenschilderbedrijf.nl. Google herkent het woord schilder dan en ook dat scoort weer hoger.

Uiteraard kun je ook kiezen voor Google ad-words. Hierbij adverteer je bij Google, zodat je site in een speciaal blok bovenin de pagina komt te staan.