Oma Catootje als muze

Editorial | Blijven vernieuwen als ondernemer

30 november 2016

Ze pakt de handvaten van haar rollator nog eens wat steviger vast. Haar mondhoeken krullen op, haar ogen beginnen te stralen. Mijn oma Cato stapt voetje voor voetje de nieuwe broodjescorner van mijn oom en tante binnen, 'Bij Catootje' genaamd. Vernoemd naar oma, de moeder van het familiebedrijf.

Whitepaper Ondernemen in de wijk

'Bij Catootje' is het resultaat van overdenkingen van mijn oom en tante, die het fruitteeltbedrijf van mijn opa en oma hebben overgenomen. Ze ondernemen in een tijd waar de Nederlandse appel het niet zonder meer wint van de hippe braeburn uit Nieuw-Zeeland en de glanzend groene granny uit Australië.

Als ze willen blijven meedoen, zullen ze moeten vernieuwen. Het anders moeten aanpakken dan andere ondernemers uit hun branche. Waar mijn opa zich vroeger concentreerde op de meest efficiënte manier van appel- en perenpluk, staat mijn tante nu elke week in de keuken om van de oogst van het land, zelf compôte en chutney te maken. De klant van nu wil meer dan een zak appels. Biologische groentepakketten, verse jam, een arrangement met vanalles erop en eraan.

Net als mijn oma ben ik maar wat trots op mijn oom en tante, die het familiebedrijf levend houden en vol vuur het fruitteeltberoep uitoefenen en naar een hoger niveau tillen. 'Bij Catootje' gaat vrolijk door, maar mijn oom en tante kijken intussen alweer drie stappen vooruit. En ze zien de kracht van samenwerking met ondernemers in de buurt. Want daar zit het hem in, ondernemen doe je niet alleen. Kracht zit hem in samen. Geen wonder dat bij Catootjes appeltaart, thee met de honing van de plaatselijke imker wordt geserveerd. Of liever een broodje met de geitenkaas van de buurman?

Vernieuwen. Samen. Ondernemen doe je niet alleen.

Hoe ben jij bezig met vernieuwing? Of krachtenbundeling?

Auteur

Lenneke Arts