Een tweede kans voor vrouwen én overhemden

Ondernemer in beeld | Jolijn Creutzberg

08 augustus 2014

Wie een oud, maar dierbaar overhemd opstuurt naar Van Hulley, krijgt hem binnen een week als boxershort weer terug. Niet alleen milieuvriendelijk om zo je oude kleding te recyclen, maar bovendien sociaal. Bij het naaiatelier Van Hulley krijgen namelijk vrouwen met een afstand tot de arbeidsmarkt een kans om weer in het werkritme te komen, Nederlands te leren en kennis en vaardigheden op te doen. Initiatiefnemer Jolijn Creutzberg vertelt.

Boek Eerste hulp bij Groeien

Ondernemer in beeld: Jolijn Creutzberg

Functie: initiatiefnemer

Bedrijf: Van Hulley

Plaats: Groningen

Opgericht: november 2012

Personeel: 13

Bedrijfsvorm: social enterprise

Creutzberg: “Wij werken samen met de gemeente Groningen en multicultureel vrouwencentrum Jasmijn om vrouwen, het zijn toch vooral vrouwen die hier willen werken, een leerwerkervaring te bieden. Op dit moment zijn dertien vrouwen actief bij Van Hulley. Het zijn momenteel vooral allochtone vrouwen die  we begeleiden naar betaald werk. Ze leren niet alleen boxershorts maken, maar vergroten hun zelfstandigheid en sociale en communicatieve vaardigheden. Het is prachtig om te zien hoe dat op allerlei vlakken vruchten afwerpt. Als wij bijvoorbeeld met het mobiele atelier bij een bedrijf staan, dan vertellen de naaisters zelf over Van Hulley. Dat was in het begin ondenkbaar.”

50-plussers

Maar Van Hulley is er niet alleen voor vrouwen van allochtone afkomst. Creutzberg: “Ik hoop dat er in de toekomst ook Nederlandse vrouwen bijkomen, vooral voor 50-plussers zie ik mogelijkheden. Door een tijdje bij Van Hulley te werken, kunnen ook zij weer terugstromen in de arbeidsmarkt. Het gaat erom dat iedereen met een afstand tot de arbeidsmarkt een tweede kans krijgt. En juist met hun kennis en levenservaring  kunnen zij een mooie aanvulling vormen.”

In de ruim anderhalf jaar dat Van Hulley bestaat, groeit het bedrijf hard. Nu worden elke maand zo’n tweehonderd boxershorts voor mannen én vrouwen (je kunt ook blouses opsturen) geproduceerd, al zeker twee tot drie keer meer dan een jaar eerder.

Duurzaam

Creutzberg: “Mensen zijn steeds meer bezig met hoe hun kleding is geproduceerd.

De ramp met de kledingfabriek in Bangladesh heeft mensen bewuster gemaakt van de omstandigheden waaronder dat gebeurt. Er is duidelijk een trend waarneembaar naar eerlijk geproduceerde kleding. Dat geldt ook voor duurzaamheid en recycling. Beide maatschappelijke ontwikkelingen vind je terug bij Van Hulley. Bovendien is ons product erg persoonlijk en zit er vaak een bijzonder verhaal aan vast.  Het was bijvoorbeeld een trouwoverhemd, of een blouse gekocht op een bijzondere reis. Ook hebben we al meerdere keren boxers gemaakt van  overhemden van een  overleden vader, voor zijn kinderen. Dat is een hele bijzondere herinnering natuurlijk."

Maar misschien wel het allerbelangrijkste voor klanten: Van Hulley levert kwaliteit. “We merken dat mensen nu bestellingen herhalen, omdat ze de shorts zo graag dragen. Je kunt zien dat er veel handwerk en aandacht in zit, het zijn echt unieke boxershorts geworden. Qua prijs kunnen we concurreren met de duurdere merken, het kost 27,50 euro om je overhemd te laten ombouwen inclusief verzending. En dan heb je een echte Van Hulley, met kenmerkende details, zoals de manchet van de mouw die voor de gulp gebruikt wordt. Natuurlijk duurt het nog wel even voor ons merk echt bekend is, maar  de start is veelbelovend,” vertelt Creutzberg.

Doorgroeien

Uiteindelijk is het de bedoeling dat de vrouwen uit het naaiatelier doorgroeien, bijvoorbeeld naar een eigen coöperatie van Van Hulley of naar een ander, misschien zelfs eigen bedrijf. “In principe hebben vrouwen een participatiebaan voor twee jaar, daarna moeten zij zelfstandig verder kunnen. We bestaan nog maar anderhalf jaar, maar er komt zeker een vervolgplan om deze vrouwen verder te begeleiden. Door van Van Hulley een sterk merk te maken, gebaseerd op de pijlers sociaal, duurzaam en persoonlijk, hoop ik in de toekomst heel veel vrouwen die tweede kans bieden."

Foto: Carina Dolfing.

Auteur

Marlou Visser