Uber: voor ieder wat wils?

Interview met Niek van Leeuwen, directeur Uber Nederland

13 augustus 2014

“De taxiwet uit 2004 is verouderd. Logisch, want wetgevers kunnen niet in de toekomst kijken. Maar als de overheid echt slimmer gebruik wil maken van vervoer, moeten de regels veranderen.” Dat zegt Niek van Leeuwen, directeur van Uber Nederland. Volgens hem zorgt de veelbesproken taxi-app Uber voor innovatie in de taximarkt. “En vernieuwing, dat is echt nodig.”

Uber, een app waarmee je een taxi kunt bestellen, kwam afgelopen week met UberPop: een dienst waarmee particulieren zich kunnen aanbieden als taxichauffeur. Pop is een aanvulling op UberBlack en UberLux, twee varianten waarbij je via een mobiele app een professionele chauffeur met officiële taxi kunt bestellen. Brancheverenigingen, de inspectiedienst en taxichauffeurs reageren boos. Zij noemen UberPop een “snordersdienst”, omdat de particuliere chauffeurs niet aan dezelfde eisen hoeven te voldoen als professionals.

Bijna twee jaar geleden maakte je de overstap van manager bij Heineken, naar directeur bij Uber. Wat sprak je aan in het concept?

“Ik kende Uber al uit Amerika en kwam via-via in contact met de oprichters. Ik vond het prachtig hoe zij met zo’n simpel businessmodel vernieuwing konden brengen in een prehistorische markt. Daar wilde ik graag aan meewerken. Ook het doel om wereldwijd minder auto’s op de weg te hebben, sprak mij aan. “Uber is oneindig schaalbaar. We hebben zelf geen auto’s, maar maken gebruik van het bestaande aanbod. De app is de kracht van Uber: daarmee brengen we chauffeurs en klanten bij elkaar. Taxichauffeurs die voor ons rijden, krijgen een smartphone met app waarop ze zien waar ze klanten moeten ophalen. Klanten zien via de app alle beschikbare Uber-taxi’s rondrijden. De klant krijgt direct een indicatie van de ritprijs, zodat hij weet dat de chauffeur geen omwegen maakt. Daarnaast geven klanten anonieme beoordelingen. Uberchauffeurs moeten hun reputatie hoog houden en dat stimuleert een goede dienstverlening.”

Businessmodel van Uber Chauffeurs die voor Uber rijden, betalen 20 procent commissie aan het bedrijf. De app berekent de ritprijs, zodat iedere Uber-chauffeur een zelfde tarief rekent voor dezelfde afstand. De huidige stand van zaken, aldus Van Leeuwen: “In Nederland hebben we 100.000 gebruikers, honderden auto’s en duizenden ritten per week.”

De waarde van Uber wordt geschat op 17 miljard dollar. Google Ventures investeerde 258 miljoen dollar in het bedrijf. De samenwerking met Google maakt het ook makkelijker voor Uber om de app te ontwikkelen. “Binnenkort zie je in de routeplanner van Google Maps naast reisopties auto, fiets of ov ook de optie Uber,” vertelt Van Leeuwen.

Uber probeert allerlei nieuwe manieren uit om de taximarkt te vernieuwen. De meest recente veranderingen, behalve UberPop:

UberPool Met UberPool is het mogelijk om je ritprijs te delen met iemand die dezelfde kant op moet. Als je aanvinkt dat je een taxi wilt delen, kijkt de app of er op jouw route nog een andere klant is met een soortgelijke bestemming. Als er geen extra passagier gevonden wordt, krijg je alsnog korting op de ritprijs.

Uber Zakelijk Vanaf september wordt het makkelijker voor zakelijke gebruikers om UberPop-ritten te declareren. Via de app kun je aangeven of jouw rit zakelijk of privé was. Via declaratieservice Concur worden de zakelijke ritten van jou en je werknemers verwerkt in je administratie. Als werkgever kun je vanuit een bedrijfsaccount jouw medewerkers (beperkte) toegang geven tot de diensten van Uber.

Vorige week lanceerde een pilot met UberPop. In plaats van de gediplomeerde taxichauffeurs, kunnen particulieren zich aanbieden. Ben je niet bang dat dit de reputatie van Uber als hoogwaardige taxiservice schaadt?

“Onze pay-off is: ‘everyone’s private driver’. We willen een zo groot mogelijke doelgroep bereiken en daarom moet je meer keuze bieden. UberLux en UberBlack zijn qua prijs hoger of vergelijkbaar met een normale taxi, maar dan weet je dus zeker dat je een nette, vriendelijke en betrouwbare chauffeur krijgt. UberPop is 40 procent goedkoper. Het is voor klanten duidelijk wat ze daarvoor krijgen: geen chauffeur in pak met een Porsche zoals bij Lux, maar een particulier met zijn eigen auto. We stellen wel minimumeisen, iemand moet ouder dan 21 jaar zijn, een training volgen, een goede auto hebben en een Verklaring Omtrent Gedrag afgeven.

“In Amerika zien we dat mensen UberLux, Black en Pop door elkaar gebruiken. Voor een ritje naar het werk bijvoorbeeld Pop, maar een avondje uit met hun vriendin een UberLux. In San Francisco rijden bijvoorbeeld parttime werkende leraren voor UberPop om hun inkomen aan te vullen.”

Hoe zit het dan met belastingafdracht bij UberPop?

“Dat moeten chauffeurs zelf aangeven. Het zijn verdiensten uit derden, je hoeft je niet in te schrijven bij de Kamer van Koophandel.”

De inspectie Leefomgeving en Transport stelt een onderzoek in naar UberPop. In tegenstelling tot wat media eerder meldden, legt de inspectiedienst (nog) geen boetes op. In steden als Brussel en Berlijn is Uber verboden. Hoe ziet volgens jou de rol van de Nederlandse overheid eruit?

“Niet goed functionerende markten, zoals de taximarkt, worden overgereguleerd. Dat houdt innovatie tegen. De overheid probeert al jaren tevergeefs mensen uit de auto en in de het openbaar vervoer te krijgen. In plaats van veel subsidie te stoppen in onrendabele ov-oplossingen, zouden ze innovatieve startups moeten stimuleren. Ik denk dat initiatieven zoals Uber een mooie manier zijn om efficiënter gebruik te maken van auto’s. De overheid zou alleen de basis moeten waarborgen, in dit geval veiligheid.”

Hoe garandeert Uber veiligheid bij UberPop?

“Wij hebben alle gegevens van de chauffeurs: paspoort, rijbewijs. Wij kunnen garanderen dat de chauffeur is, wie hij zegt dat hij is. Net als bij Lux en Black, worden de particuliere chauffeurs beoordeeld op hun gastvrijheid en rijgedrag. Daarnaast valt de verzekering onder de particuliere Wettelijke Aansprakelijkheid. Er zijn verzekeringen die zeggen dat het bij hen niet zo is. Als dat zo is, dan regelen wij het. We staan garant namens het bedrijf.”

Taxichauffeurs zijn boos: ze vinden UberPop oneerlijke concurrentie en klagen over de “te lage vergoeding” als ze voor Uber rijden. Wat vind jij hiervan?

“Het model waar zij aan vasthouden is niet langer houdbaar: ze moeten geen weerstand bieden, maar mee met hun tijd. Kijk bijvoorbeeld naar Kodak: het bedrijf was te laat met het omarmen van nieuwe technologie en ging ten onder.”

Auteur

Claartje Vogel